زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دموکراسی بین الملل برای انتخابات شفاف در افغانستان ١٢ پیشنهاد دارد

author avatar
26 Jan 2015 - 23:58
author avatar
26 Jan 2015 - 23:58

کابل (پژواک، ٦ دلو ٩٣): موسسۀ جهانی به نام دموکراسی بین الملل از حکومت افغانستان خواسته است که پیش از برگزاری هرگونه انتخابات در آینده در سیستم انتخاباتی این کشور اصلاحات بیاورد.

این موسسه در یک گزارش جدید خود دوازده پیشنهاد مشخص داده است تا دولت افغانستان به هدف برگزاری انتخابات به گونۀ شفاف و دموکراتیک به عملی ساختن آن بپردازد.

نشر نتایج کامل انتخابات، اصلاح سازی سیستم انتخاباتی، بررسی و تعقیب عدلی تقلب انتخاباتی، ایجاد سیستم ثبت رای دهندگان، اصلاح نهادهای انتخاباتی، اجرای برنامه های تعلیمی به هدف جلب اطمینان مردم بر انتخابات، تقویت روند شمارش، بازشماری و بازرسی آراء و انکشاف راهکارهای رسیدگی به شکایت ها و کمیسیون شکایت های انتخاباتی شامل پیشنهاد ها است.

در نظر گیری انتخابات مرحله وار و پیش انتخاباتی، افزایش راهای دسترسی به رای، تغییر سیستم انتخاباتی ولسی جرگه و شورای ولایتی، بازنگری چگونگی برگزاری انتخابات دور دوم ریاست جمهوری از مسایل دیگری است که دولت افغانستان باید طبق پیشنهاد موسسۀ دموکراسی بین الملل روی آن غور کند.

این موسسه بین المللی که انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠١٤ افغانستان را نظارت کرده است می گوید که در انتخابات سال گذشته افغانستان به جای تکیه بر روش های مشخص شده در قانون اساسی و قانون و اصول انتخاباتی این کشور، تصمیم ها با توسل به روش های موقت اتخاذ شد.

گزارش می افزاید سیاستمداران افغان با توافق سیاسی مانع نشر نتایج واقعی گردیدند و با توجه به این برجستگی ها، نیاز توسل به قانون و اصلاحات قانونی بیشتر محسوس می شود.

هرچند رهبران “حکومت وحدت ملی” وعدۀ آوردن اصلاحات گستردۀ در نظام انتخاباتی به مردم داده اند، اما تا هنوز در این راستا هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

رییس جمهور اشرف و عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت در توافقی که برای تشکیل حکومت مشترک پیش از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ٢٠١٤ کردند، یکی آن اصلاح سازی سیستم انتخاباتی افغانستان بود. آنان پذیرفته بودند که برای این کار یک کمیسیون تشکیل می دهند، اما تا هنوز تشکیل نشده است.

دموکراسی بین الملل می گوید هرچند انتخابات سال گذشته در افغانستان یک گام واقعی به سوی دموکراسی شمرده نمی شود، اما یک امید پیشرفت ممکن را به بار آورد که دموکراسی در افغانستان روند زودگذر نیست.

قابل یادآوریست که کمیسیون انتخابات افغانستان نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته میلادی میلادی را بر اساس توافق دو نامزد رقیب اعلام نمود و جزییات آن را از طریق رسانه ها اعلام نکرد. 

Visits: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر