زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سپنتا: سپردن لطیف الله مسعود عمل خلاف حاکمیت ملی افغانستان است

سپنتا: سپردن لطیف الله مسعود عمل خلاف حاکمیت ملی افغانستان است

author avatar
9 Dec 2014 - 15:43
سپنتا: سپردن لطیف الله مسعود عمل خلاف حاکمیت ملی افغانستان است
author avatar
9 Dec 2014 - 15:43

کابل (پژواک، ١٨ قوس ٩٣): داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور سابق شورای امنیت ملی می گوید که سپردن لطیف الله مسعود رهبر طالبان پاکستانی، عملى خلاف حاکمیت ملی افغانستان است.

لطیف الله مسعود، که یکی از رهبران مهم طالبان پاکستانی به شمار می رود، سال گذشته از سوی نیروهای امنیت ملی گرفتار شده بود؛ اما حینی که به کابل انتقال داده می شد، در مسیر راه کابل – لوگر در اثر عملیات نیروهای خاص امریکا، از نیروهای افغان به زور گرفته و به بگرام منتقل شد.

دو روز پیش، نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان، اعلام نمودند که پس از مشوره با پاکستان، لطیف الله مسعود همراه با سه تن دیگر، به آن کشوره سپرده شدند.

این اقدام امریکا با واکنش شدید حکومت افغانستان و شورای ملی مواجه شد. ولسی جرگه در جلسه دیروز خویش، از این عمل امریکا انتقاد کرد.

داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور سابق شورای امنیت ملی نیز از این اقدام امریکا انتقاد نموده و آن را خلاف حاکمیت ملی افغانستان دانست.

وی در یک نوشته که بتاریخ 18 قوس در روزنامه هشت صبح به نشر رسیده، گفته است که سپردن لطیف الله مسعود به پاکستان، مانند سایر افغان ها، خبرى نگران کننده و حیران کننده برای وی نیز بود.

وی اضافه کرده است: “زمانیکه نیروهای امریکایی، لطیف الله مسعود را با استفاده از زور از نیروهای افغان گرفتند، در آن زمان رئیس جمهور کرزی بود؛ من از این کار انتقاد شدید نمودم و این عمل را خلاف حاکمیت ملی افغانستان دانستم.”  

سپنتا در مقالۀ خود نوشته است که فرمانده وقت نیروهای امریکایی در افغانستان، در آن زمان جنرال دانفورد، به رییس‌جمهور کرزی گفت که این شخص، در دستانش خون شهروندان امریکایی را دارد و آنها  وی را به حکومت افغانستان تسلیم کرده نمی‌توانند.

وی در این مقاله اضافه کرده است: “امریکا شخصی را که نیروهای افغان، در قلمرو کشورشان به او دسترسی یافته اند، به کشور دیگری تسلیم می ‌کند و بدین‌گونه خلاف آنچه که به رییس‌جمهور وقت کشور ما گفته، عمل کرده است.”

داکتر سپنتا نوشته است که لطیف الله مسعود، در خاک افغانستان دستگیر شده بود؛ تسلیمی او از سوی امریکا به کشور سوم، نقض صریح حاکمیت ملی افغانستان است.

به گفته وی، لطیف مسعود زمانی به پاکستانی‌ها تسلیم داده می‌شود که پاکستان، نه تنها علیه طالبان افغان و شبکه‌های تروریستی در داخل خاک خود اقدام نمی‌کند، بلکه از تسلیمی زندانیان طالب به افغانستان نیز ابا می‌ورزد.

مشاور سابق شورای امنیت ملی گفته است که این تسلیمی، در پی سفر طولانی لوی ‌درستیز پاکستان به امریکا صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرده است: “همه چیز نشان می‌دهد که امریکا و پاکستان به توافقاتی رسیده‌اند، که در آن افغان‌ها نقشی ندارند.”

سپنتا گفته است که وی بر ادعای حکومت افغانستان مبنى بر اينکه (در جریان این تسلیمی نبوده است)، شک دارد.

به گفتۀ او، در گذشته حکومت افغانستان و امریکا توافق کرده بودند زمانیکه امریکا کدام زندانی خارجی را به کشور دیگری می سپارد، باید حکومت افغانستان را در جریان قرار دهد. 

اما وی اضافه کرده است: “لطیف الله مسعود، موضوع جدا بود؛ چرا که وی زندانی امریکا نبود، بلکه زندانی به زور فرارداده شده از حکومت افغانستان بود؛ باید رهایی وی در تطابق با قوانین افغانستان صورت می‌گرفت.”

مشاور سابق امنیت ملی افغانستان،  از استراتیژی ضد تروریزم در افغانستان، مانند گذشته انتقاد نموده، آن را ضیاع وقت دانسته است.

 سپنتا گفته است: “به نظر من، اتحاد جهانى مبارزه با تروریزم، به پاکستان باج میدهند؛ درحالیکه در این قسمت، افغان ها قربانی بیشتر داده اند.”

Visits: 1

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر