زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ناتو روی آغاز ماموریت جدید در افغانستان موافقه کرد

ناتو روی آغاز ماموریت جدید در افغانستان موافقه کرد

بروکسل (پژواک، ١١ قوس ٩٣): در حالی که ماموریت ١٣ سالۀ نظامی ناتو افغانستان در کمتر از یکماه دیگر به پایان می رسد، وزیران خارجۀ کشورهای عضو ناتو روی ماموریت غير جنگی این سازمان در افغانستان موافقه کردند.

بر اساس این ماموریت که از آن به عنوان ماموریت حمایت قاطع یاد می شود، نیروهای ناتو از آغاز سال ٢٠١٥ میلادی به آموزش، مشوره دهی و کمک نیروهای افغان می پردازند.

امروز وزیران خارجۀ ناتو  در مقر این سازمان در شهر بروکسل بلجیم گردهم آمده بودند که در نتجه گفتگو ها روی آغاز این ماموریت موافقه کردند.

ینس استالتنبرگ سرمنشی ناتو در پایان این شست گفت که ماموريت جديد اين سازمان از سوی ١٢ هزار سرباز به پیش برده خواهد شد که پس از سال ٢٠١٤ ميلادى در این کشور باقی می ماند. بخش بزرگ این سربازان را نیروهای امریکایی تشکیل می دهد.

استالتنبرگ در یک کنفرانس مشترک خبری با محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، گفت که آینده افغانستان در حال حاضر در دست مردم این کشور است.

او گفت مردم افغانستان راه دموکراسی، صلح و ثبات را انتخاب کرده اند و ما آنان را در این راستا حمایت می کنیم، کاری که به نفع صلح این کشور، منطقه و جهان است.

سرمنشی ناتو افزود: “امروز ما تصمیم گرفتیم که ماموریت حمایت قاطع را در اول جنوری سال ٢٠١٥ میلادی راه اندازی کنیم. این واقعا یک لحظه مهم برای ما (ناتو) و افغانستان است. حمایت قاطع ماموریت غیر جنگی خواهد بود.”

او گفت که ماموریت جدید تنها یک بُعد پشتیبانی ناتو از افغانستان است و این پیمان در نظر دارد تا برای نیروهای امنیتی افغان حمایت مالی نیز فراهم کند و شراکت دراز مدت با این کشور را انکشاف بدهد.

استالتنبرگ گفت که هردو مقام افغان از سوی ناتو و شریکان اش پاسخ قوی و متحد برای پشتیبانی از این کشور دریافت کردند.

در نشست وزیران خارجه ناتو رییس جمهور و رییس اجراییه حکومت افغانستان شرکت داشتند و دیدگاه خود را راجع به ماموریت جدید این سازمان مطرح کردند.

رییس جمهور افغانستان ضمن قدردانی از قربانی های ناتو در افغانستان گفت که این کشور تا هنوز آماده نیست که همه کار ها را به تنهایی انجام بدهد. 

موصوف در عین حال تاکید ورزید که افغانستان نمی خواهد برای همیش بار دوش جامعه بین المللی باشد.

رییس جمهور غنی افزود: “رییس جمهور گفت که افغانستان نمی خواهد بار دوش جامعه بین المللی باشد. به شکل واضح می گویم که ما رهبران افغان مسوولیت آینده خود را داریم، اما با در نظرداشت منافع و تهدید های مشترک ما انتظار داریم که از راه یک نیروی کاری مشترک با هم کار کنیم تا مشارکت خود را مبدل به واقعیت بسازیم.”

عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت افغانستان نیز خواستار ادامه پشتیبانی جامعه جهانی از افغانستان شد تا امنیت و ثبات در این کشور تضمین شود.

او گفت که حکومت افغانستان نیز متعهد به ازدیاد سهم خود در بودجه ملی امنیتی است.  اما در عین زمان تاکید ورزید که برای پایداری نیروهای امنیتی نمی توانیم در مورد اهمیت کمک مالی دوامدار جامعه جهانی مبالغه کنیم.

جان کیری وزیر امور خارجه امریکا نیز روی اهمیت ماموریت جدید ناتو در افغانستان تاکید ورزید. 

جان کیری گفت که موجی از حملات اخیر طالبان اهمیت حمایت قوی بین المللی از افغانستان را برجسته ساخت.

کیری افزود: “ماموریت حمایت قاطع نشانۀ از آغاز مرحله جدید حمایت ناتو از نیروهای امنیتی افغانستان است. نیروهای که از پیش مسوولیت کامل اجرای عملیات جنگی را در کشور شان بر عهده گرفته اند. موجی از حملات اخیر طالبان نشان می دهد که پشتیبانی مستحکم بین المللی برای افغانستان با ثبات، امن و مرفه چقدر حیاتی است.”

Visits: 2

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر