زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ولسی جرگه اسناد ترک تابعیت دومی علومی را تایید نموده است

ولسی جرگه اسناد ترک تابعیت دومی علومی را تایید نموده است

author avatar
25 Jan 2015 - 23:10
ولسی جرگه اسناد ترک تابعیت دومی علومی را تایید نموده است
author avatar
25 Jan 2015 - 23:10

کابل (پژواک، ٤ دلو ٩٣): در نتیجۀ بررسی های کمیتۀ مشترک ولسی جرگه اسناد لغو تابعیت دومی نور الحق علومی تایید شده است و موصوف اکنون می تواند به حیث نامزد وزارت امور داخله مطرح باشد.

اسناد ترک تابعیت دومی علومی و دو نامزد وزیر دیگر صلاح الدین ربانی و سعادت نادری از سوی وزارت خارجه به ولسی جرگه فرستاده شده است و اکنون در کمیتۀ مشترک این جرگه تحت بررسی است. علومی دارای تابعیت کشور هالند بود.

انجنیر سید اکرام نایب منشی ولسی جرگه به آژانس خبری پژواک گفت که در نتیجۀ این بررسی ها تاکنون اسناد لغو تابعیت دومی نور الحق علومی مورد تایید قرار گرفته است.

سید اکرام گفت پس از آن که ولسی جرگه از این پیشرفت ها به حکومت اطلاع داد ریاست جمهوری می تواند این افراد را بار دیگر به حیث نامزد وزیران به شورای ملی معرفی کند.

اما عبدالقادر ځاځى رییس روابط بین المللی ولسی جرگه می گوید که پس از تکمیل بررسی ها و تایید اسناد لغو تابعیت نامزد وزیران از سوی کمیسوین مشترک، این اسناد برای فیصلۀ نهایی به نشست عمومی ولسی جرگه ارایه می شود.

به گفتۀ ځاځى اگر اعضای ولسی جرگه موافقت کردند، این افراد به حیث نامزد وزیر مطرح خواهند بود و به هدف دادن رای اعتماد به آنان صندوق گذاشته خواهد شد.

کمیسیون مشترک ولسی جرگه متشکل از اعضای کمیسیون روابط بین المللی، تفتش داخلی و تحصیلات عالی می باشد که معاون ولسی جرگه آن را رهبری می کند.

مسوولان وزارت خارجه می گویند که تاکنون اسناد لغو تابعیت سه نامزد وزیر – نور الحق علومی، صلاح الدین ربانی و سعادت نادری – را به کمیسیون مشترک ولسی جرگه فرستاده اند.

سراج الحق سراج معاون سخنگوی این وزارت به آژانس خبری پژواک گفت که هرگاه اسناد سایر نامزد وزیران به آنان برسد آن را در اسرع وقت به ولسی جرگه می فرستند.

پس از آن که هفت نامزد وزیر به دلیل داشتن تابعیت دومی از سوی ولسی جرگه رد گردیدند، ریاست جمهوری یک کمیسیون مشترک از نماینده های وزارت های خارجه، داخله، عدلیه و ریاست امنیت ملی برای لغو تابعیت دومی نامزد وزیران تشکیل داده است.

بر اساس بررسی کمیته مشترک ولسی جرگه هفت نامزد وزیر– نور الحق علومی نامزد وزارت داخله، صلاح الدین ربانی نامزد وزارت خارجه، احمد سیر مهجور نامزد وزارت عدلیه، آی سلطان خیری نامزد وزارت اطلاعات و فرهنگ، فیض الله کاکر نامزد وزارت مبارزه با مواد مخدر، شاه زمان میوندی نامزد وزارت انکشاف شهری و سعادت نادری نامزد وزارت کار و امور اجتماعی –  دارای تابعیت دومی هستند.

رییس جمهور اشرف غنی گفته است که به فیصلۀ ولسی جرگه در خصوص نامزد وزیران دو تابعیته احترام دارد.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است اگر نامزد وزیران اقدام به ترک تابعیت دومی نکنند، در آینده نزدیک به جای آنان اشخاص دیگری به ولسی جرگه معرفی خواهند شد.

طبق قانون اساسی افغانستان احراز کنندۀ پست وزارت باید تنها حامل تابعیت افغانستان باشد، اما با آن هم به ولسی جرگه در این خصوص صلاحیت داده شده است اگر بخواهد به نامزد وزیر دو تابعیته نیز رای اعتماد داده می تواند.

ولسی جرگۀ افغانستان به تاریخ ٢٢ قوس با اکثریت آراء فیصله کرد که به نامزد وزیران دو تابعیته رای نمی دهد، اما با آن هم در مورد این مسالۀ اختلاف نظر میان اعضای این جرگه وجود دارد. برخی ها تلاش دارند تا این مصوبه را رد کنند.

طبق قانون اساسی افغانستان رد مصوبه با یک ثلث اعضا پیشنهاد می شود و اگر دو ثلث با آن موافقه کنند، مصوبه رد می شود.

 

Visits: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر