زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

١٢٩ زندانی از محبس پلچرخی کابل و زندان نیمروز آزاد شد

١٢٩ زندانی از محبس پلچرخی کابل و زندان نیمروز آزاد شد

author avatar
14 Jan 2015 - 17:12
١٢٩ زندانی از محبس پلچرخی کابل و زندان نیمروز آزاد شد
author avatar
14 Jan 2015 - 17:12

کابل (پژواک، ۲۴ قوس۹۳): بر اساس فرمان رییس جمهور که به مناسبت تولد پیامبر اسلام صادر گردیده بود، ١٢٩زندانى از محبس پلچرخى کابل و زندان نیمروز آزاد شدند.

این زندانیان، به جرم های جنایی محکوم به حبس کوتاه مدت بودند و یا هم مدت حبس آنها کمتر از شش ما باقی مانده بود.

څارنوال عزیزاحمد سرباز رییس محلات سلب آزادی لوی څارنوالی، هنگام رهايى زندانیان از زندان پلچرخی به خبرنگاران گفت که فرمان عفو و تخفیف مجازات ریاست جمهوری، امروز آغاز شد که درنتیجۀ ۱۰۱ تن از  زندانی ها آزاد شدند.

وی گفت که برخی زندانیان دیگر که مرتکب جرایم سنگین نیستند و شامل این فرمان می شوند، در مرحلۀ بعدی از زندان رها خواهند شد.

جنرال عبدالواحد نور گلی سرپرست محبس پلچرخی، به پژواک گفت که بیشتر محبوسین رها شده، به جرم های خرید فروش و قاچاق مواد مخدر، زنا، سرقت، حادثات ترافیکی و سایر جرم های جنایی دستگیر شده بودند و مدت حبس شان، شش ماه یا کمتر از آن باقی مانده بود.

محکومین جرایم فساد اداری، جرایم علیه امنیت داخلی وخارجی، جرایم تروریستی، اختطاف، سرقت مسلحانه و سرقت با استفاده از یونیفورم نظامی، راهزنی و مجرمین متکرر، شامل فرمان عفو رییس جمهور اشرف غنی که به تاریخ ١٣ جدى صادر گردیده است، نمی شود.

خلیل الله زمر مشاور حقوقی رییس جمهور، در مراسم رهایی زندانیان گفت که حکومت جدید مخصوصاً شخص رییس جمهور علاقمند رهایی تمامی زندانیانی است که به جرایم سبک زندانی هستند.

زمر افزود: “همۀ شما که امروز به خیر و به خوبی رها می شوید و به فامیل های تان ملحق می شوید، من برای شما تبریک می گویم و امیدوار هستم که زندگی خوش و پر سعادت را همراه فامیل و وابستگان تان در بیرون تیر بکنید (بگذرانید).”

امید یک تن از زندانی های رها شده که مدت دو سال را در حبس سپری کرده بود، ضمن خرسندی از فرمان رییس جمهور گفت که در زندان پلچرخی، مشکلات زیادی موجود است.

او افزود که بسیاری از زندانیان، معتاد به مواد مخدر شده اند و حکومت، باید از انتقال مواد مخدر به زندان جلوگیری کند.

زندانیان دیگر نیز استفاده از مواد مخدر در این زندان را، یک واقعیت تلخ می خوانند.

سرپرست محبس پلچرخی، ضمن تایید استعمال مواد مخدر در این زندان گفت فامیل هايی که به ملاقات زندانی های شان می آیند، در انتقال آن نقش دارند. نورگلی افزود: “ما بسیاری را به این علت گرفته و به چنگ قانون سپرده ایم.”

بر اساس معلومات ریاست محابس و توقیفخانه های افغانستان، بیش از ٨٧٠٠ تن، در زندان پلچرخی زندانی هستند.

در همین حال بر اساس فرمان رییس جمهور؛ امروز ۲۸ تن دیگر از محبس نیمروز رها گردید و برای ۲۲ تن دیگر تخفیف مجازات صورت گرفت.

عطا الله فکری رییس محکمه استیناف نیمروز گفت که افراد رها شده؛ شامل ۸ زن، دو طفل و ۱۸ مرد می باشند که به جرم های مختلف در زندان به سر می بردند.

رییس محکمه نیمروز گفت که افراد رها شده، از ۱ تا ۱۰ سال را در زندان سپری نموده اند.

در محبس نیمروز، حدود ۵۰۰ زندانی به سر می برد که ۱۳ تن آنها را خانم ها تشکیل میدهد.

Visits: 34

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر