زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کمیسیون مستقل حقوق بشر، شکنجۀ بازداشت شدگان از سوى امریکا را تقبيح کرد

کمیسیون مستقل حقوق بشر، شکنجۀ بازداشت شدگان از سوى امریکا را تقبيح کرد

author avatar
14 Dec 2014 - 16:26
کمیسیون مستقل حقوق بشر، شکنجۀ بازداشت شدگان از سوى امریکا را تقبيح کرد
author avatar
14 Dec 2014 - 16:26

کابل (پژواک، ٢٣ قوس٩٣): سيماسمر ضمن ابراز نگرانى از کشتار مردم ملکى، شکنجۀ بازداشت شدگان از سوى ايالات متحده را تقبيح کرد و خواهان پيگيرى عاملين شکنجه و پرداخت غرامت به شکنجه شدگان شد.

سناى امريکا به تاريخ ١٩ قوس، گزارشى را نشر کرد که ادارۀ استخبارات اين کشور، زندانيان را در افغانستان و برخى کشورهاى ديگر، سخت شکنجه کرده است.

در گزارش آمده است که شیوه های به کار رفته؛ شامل شکنجۀ محرومیت از خواب، سیلی و کوبیدن فرد به دیوار، جای دادن شخص بازداشت شده در جعبه های کوچک، نگهداری فرد در انزوا، تهدید به مرگ و غيره بوده است.

 سيما سمر رييس کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان، امروز در مراسم تجليل از روز جهانى حقوق بشر در کابل گفت: “ما شديداً تقبيح مى کنيم عمل شکنجه را درآنجا، و طرفدار پرداختن غرامت و پيگرى عاملين شکنجه از طرف حکومت امريکا هستيم.”

او گفت که شکنجه يک عمل خلاف کرامت انسانى و يکى از جرايم بين المللى است و در هيچ شرايطى قابل قبول نيست.

همچنان او افزود: “موضوعى که براى ما بسيار مهم است، در افغانستان متاسفانه شکنجه موجود است و زمانى که حکومت افغانستان کنوانسيون منع شکنجه را در دهۀ هشتاد تصويب کرده، شرط گذاشته اند که بررسى کنندگان کميتۀ منع شکنجه، نمى توانند در افغانستان بررسى کنند؛ مه اميدوار استم که حکومت فعلى، حق شرط را بردارد.”  

به گفته وى، در ١٣سال گذشته در بخش هاى حقوق بشرى، کارهايى صورت گرفته؛ اما هنوزهم مشکلات در بخش هاى کاريابى، خشونت عليه زنان و کودکان، عدم تطبيق قانون در برخى موارد و فرهنگ معافيت وجود دارد.

سيما سمر، ناامنى ها و کشتار مردم ملکى در کشور را نگران کننده خواند و از طرفين درگير جنگ خواست که قوانين جنگ را مراعات کنند.

سمر گفت: “ما هر روزه شاهد تلف شدن افراد ملکى در افغانستان بوده ايم، حمله بر اماکن ملکى و کشتار مردم ملکى، نقض صريح قوانين بين المللى جنگ و قوانين بشردوستانه بين المللى است.”

وى افزود: “تلفات ملکى به هيچ وجه قابل توجيه نيست؛ بناءً ما از طرفين منازعه مى خواهيم که قوانين جنگ را مراعات نموده و افرادى که متهم به اين مسئله هستند به عدالت کشانده شوند.” 

Visits: 0

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر