زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

امریکا و قطر روی تمدید یا تعدیل اقامت پنج زندانی سابق گوانتانامو در قطر گفتگو کرده اند

امریکا و قطر روی تمدید یا تعدیل اقامت پنج زندانی سابق گوانتانامو در قطر گفتگو کرده اند

author avatar
3 May 2015 - 15:05
امریکا و قطر روی تمدید یا تعدیل اقامت پنج زندانی سابق گوانتانامو در قطر گفتگو کرده اند
author avatar
3 May 2015 - 15:05

کابل (پژواک،١٣ ثور٩٤): همزمان با گذشت یک سال از رهایی پنج قوماندان مهم طالبان از گوانتانامو و انتقال آنها به کشور قطر، نمایندگان حکومت امریکا و مقامات قطری، یکبار دیگر در مورد سرنوشت آنها و نحوۀ تعامل با آنها در آینده، به مذاکره پرداختند.

به نوشته روزنامه عربی زبان "الشرق الاوسط"؛ مقامات امریکایی وقطری از پنجشنبه گذشته ١٠ ثور سال جاری، یکبار دیگر مذاکراتی را در مورد تعیین سرنوشت پنج تن از سران طالبان که سال گذشته از زندان گوانتانامو در تبادله با یک سرباز امریکایی، رها شده بودند، آغاز کرده اند.

پنچ زندانی آزاد شده طالبان درماه  ثور سال گذشته شمسی، در بدل رهایی یک سرباز امریکایی که از سوی طالبان گروگان گرفته شده بود، شامل ملا خیرالله خیرخواه والی رژیم سابق طالبان در هرات، فاضل مظلوم لوی درستیز حکومت طالبان، نورالله نوری معاون اداره استخبارات طالبان، عبدالحق وثیق، و ملا عبدالنبی عمری می باشند.

روزنامه عربی زبان "الشرق الاوسط"؛ از قول منابع آگاه نوشته است که در مذاکرات بین مقامات امریکا و قطر، روی برخی اضافات یابرخی تعدیلات درتوافقنامه مذکور(در رابطه با این پنج زندانی) بحث صورت گرفت و طرح های مختلفی از جمله  انتقال این زندانیان به کشور دیگری جز قطر نیز مورد بحث قرار گرفت.

مدت توافق یک ساله که سال گذشته بین امریکا وقطر درمورد این پنج زندانی طالب به امضاء رسیده بود، در اواخر ماه می سال جاری میلادی خاتمه می یابد و جانب امریکایی در مذاکرات اخیری که روی این موضوع در دوحه پایتخت قطر صورت گرفت،  راهکارهای متعددی را در مورد وضعیت آینده این پنج زندانی مسن، ارائه کرد.

این پنج تن، هم اکنون به حیث مهمانان دولت قطر همراه با خانواده های شان زندگی داميکنند.

به نقل از روزنامه مذکور،  منابع آگاه در قطر به این باوراند که مسوولین این کشور از لحاظ نظری، برای ادامه عملکرد روی توافق سال گذشته آماده اند، ولی شاید در برخی موارد تعدیلاتی را در برخی بندهاى این توافقنامه وارد نمایند؛ اما با این همه آنها در این رابطه منتظر خواسته ها ونظریات همتاهای امریکایی خویش هستند.

روزنامه ادامه داده که تا حال معلوم نیست که  قطر با ادامه این همه قیوداتی که فعلاً بالای این پنج زندانی طالب وضع شده، و یا با ازدیاد در این قیودات، موافقه می کند یا خیر؟

درحالیکه برخی مسوولین امریکایی گمان نمی کنند که این پنج زندانی پس ازسپری نمودن چندین سال درزندان گوانتانامو، تهدیدی برای امنیت امریکا پنداشته شوند، با آن هم انتقال آنها از زندان گوانتانامو به کشور قطر، باعث خشم اکثر اعضای کانگرس امریکا گردید و دلیل این خشم، هم هراس از این بود که این افراد، یکبار دیگر به جبهات جنگ مسلحانه علیه امریکا و منافع امریکا، روی نیاورند.

 روزنامه "الشرق الاوسط" از قول یک شخص قطری که نخواسته نامش ذکر گردد، نوشته است که  آنها   تلاش می کنند تا زمینه مذاکرات سیاسی را مساعد سازند واگر تجدید و تمدید این توافقنامه، نفعی داشته باشد، فکر می کند که اهمیت بزرگی خواهد داشت.

تاحال معلوم نیست که موقف حکومت افغانستان و تحریک طالبان، در مورد تمدید این توافقنامه درمورد پنج تن ازسران سابقه طالبان چگونه خواهد بود، ولی قبل از تدویر مذاکرات بین مقامات امریکایی و قطری در مورد تمدید و تعدیل توافقنامه، این گروه پنج نفری خواهان اجازۀ رفتن برای ادای مراسم حج به عربستان سعودی، گردیده بودند.

روزنامه "الشرق الاوسط "، ازقول برخی آگاهان نوشته است که هر چند معلوم نیست که نتیجه مذاکرات اخیر چه خواهد شد؟ ولی اگر قرار باشد که مقامات امریکایی و قطری روی ادامه قیودات وضع شده بالای این پنج تن موافق نباشند، باید مقامات امریکایی راه های بدیلی را  تدارک نمایند که بتواند ضمانت های عملی را در مورد خطرناک نبودن این پنج تن، به امنیت امریکا و منافع امریکا، ارائه نماید.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر