زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

جنگ در کندز بیش از ۱۰۰ میلیون دالر به این ولایت صدمه زده است

جنگ در کندز بیش از ۱۰۰ میلیون دالر به این ولایت صدمه زده است

author avatar
15 Oct 2015 - 16:06
جنگ در کندز بیش از ۱۰۰ میلیون دالر به این ولایت صدمه زده است
author avatar
15 Oct 2015 - 16:06

کابل (پژواک، ۲۳میزان۹۴): مسوولان اتاق تجارت و صنایع، ضمن ابراز نگرانی از تاثیر منفی جنگ بر مردم کندز، می‌گویند که این جنگ بیش از ۱۰۰ میلیون دالر به اقتصاد این ولایت آسیب رسانده است.

آذرخش حافظی، رئیس کمیته روابط بین المللى اتاق تجارت افغانستان این موضوع را امروز هنگام توزیع کمک‌های این اتاق به بیجاشدگان کندز در کابل، بیان کرد.

وی گفت: «حوادث اخیر اقتصاد کندز را بسیار زیاد صدمه دیده است از جمله دکان‌های مردم تخریب شده، اماکن شخصی وتجارتی به آتش کشیده و دوایر دولتی تخریب و یا غارت شده است.  «

حافظی افزود اگر به صورت عادی اقتصاد افغانستان در نظر گرفته شود، اکثریت ۲۳ میلیارد دالر عواید ناخالص داخلی کشور از پنج مرکز بزرگ اقتصادی که شامل هرات، کندهار، ننگرهار، مزار و کندز می‌باشد، بدست می‌آید.

رئیس روابط بین المللی اتاق تجارت و صنایع گفت: «طبق محاسبات ما، توقف اقتصاد کندز روزانه بین ۴ تا ۵ میلیون دالر زیان دارد و این زیان به سرمایه گذاران و حکومت وارد می‌شود . «

آذرخش حافظی خاطر نشان کرد که با این حساب، حوادث اخیر کندز تا اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون دالر به مردم و حکومت در این ولایت ضرر رسانده است و امکان افزایش آن نیز وجود دارد.

این مقام مسوول اتاق تجارت و صنایع گفت که با توجه به میزان بالای آسیب دیدگی، لازم است تا دولت افغانستان بخاطر احیای اقتصاد کندز به صورت عاجل اقدام کند.

در ادامه، کمک‌های این نهاد که شامل یک بوری آرد ۵۰ کیلویی و یک بوری ۲۵ کیلویی برنج، یک قوطی روغن پنج کیلویی، یک تخته کمپل می‌شد، به یک هزار خانواده بیجا شده توزیع گردید.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع گفت که این محموله کمکی به ارزش ۱۰۰ هزار دالر تهیه شده است و این دومین مورد از کمک این اتاق به بیجاشدگان کندز می‌باشد که صورت می‌گیرد.

به گفته وی، آن‌ها در نظر دارند برای دو هزار خانواده دیگر نیز بسته‌های کمکی به ارزش پنج هزار افغانی توزیع کنند.

محمد الدین همدرد، نماینده مردم کندز در مشرانو جرگه که در این مراسم حضور داشت گفت که کمیته حالات اضطرار، اداره رسیدگی با حوادث و برخی از دیگر نهاد‌ها اعلام کرده‌اند در صورتی که هر کدام از خانواده‌های بیجا شده به صورت داوطلبانه به محل اصلی سکونت خود برگردد، هزینه حمل ونقل و مقداری پول نقد دریافت خواهند کرد.

وی افزود که امروز نخستین کاروان این آوارگان از کابل رهسپار کندز شد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر