زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

صاحب نظران: ضعف املا و انشای فارغان مکاتب و پوهنتون‌ها نگران کننده است

صاحب نظران: ضعف املا و انشای فارغان مکاتب و پوهنتون‌ها نگران کننده است

author avatar
27 Oct 2015 - 18:24
صاحب نظران: ضعف املا و انشای فارغان مکاتب و پوهنتون‌ها نگران کننده است
author avatar
27 Oct 2015 - 18:24

کابل (پژواک، ۵عقرب ۹۴): شماری از صاحب نظران می‌گویند که نبود مضامین املاء و انشاء در نصاب آموزشی مکاتب و همچنان ساختار ضعیف آموزشی بیشتر پوهنتون‌ها، سبب شده است که توانایی دانش آموزان به ویژه در زمینه نوشتاری به شدت کاهش یابد.

سعید حقیقی، مشاور امور فنی و مسلکی وزارت معارف به آژانس خبری پژواک گفت که در مکاتب ابتدایی مضمونی به نام حسن خط وجود دارد، و تا جایی بالای املاء و انشاء در صنوف ابتدایی کار صورت گرفته اما کار‌ها به صورت سطحی بوده و با جدیت پیگیری نشده است.

وی گفت: ((در مجموع گفته می‌توانیم نصاب آموزشی وپرورشی ما دچار نقص بزرگی است؛ یک برنامه ریزی دقیق ومدون صورت نگرفته است و نبود مضمون املاء و انشاء یک خلاء بزرگ است که از گذشته وجود داشته است. ))

حقیقی خاطر نشان کرد که پیشرفت فن آوری و کار با کمپیو‌تر به یکی از دیگر عوامل تضعیف کننده توانمندی نوشتاری در دانش آموزان تبدیل شده است.

مشاور وزارت معارف در عین حال گفت: ((ما نمی‌توانیم جلو فناوری‌های زمان را گرفت و نه هم می توانیم مخالف آن باشیم؛ تاثیر فناوری نه تنها بالای فرهنگ کشور ما بلکه بالای تمامی فرهنگ‌های کشور‌ها گسترده بوده است. ))

با وصف این، حقیقی افزود: ((باید در رابطه به املاء و انشاء در مکاتب برنامه ریزی دقیق صورت گیرد و حتی خطاطی باید به عنوان یک هنر شامل درس های مکتب قرار بگیرد. ))

به گفته این مقام وزارت معارف، دلیل عمده  نبود املاء انشاء درنظام آموزشی افغانستان، بی‌پروایی نسبت به زبان های ملی کشور است که با جدیت تعقیب نشده و به همین علت است که بیشتر شاگردان هنگامی که صنف دوازده فارغ می‌شوند املاء و انشای درست ندارند.

وی با اشاره به این نقیصه گفت:(( در حقیقت دولت کمک مؤثر در زمینه تعلیم تربیه نکرده و نیاز است که کار بیشتر صورت گیرد اما متاسفانه این روند بسیار زمان گیر است. ))

احمد ضیاء رفعت، استاد پوهنځى ژورنالیزم پوهنتون کابل گفت که تجارب نشان داده که کودکی بهترین زمان برای یادگیری املاء، انشاء و تمرین آن می باشد.

وی گفت: « وزارت معارف باید یک برنامه مؤثر در مکاتب روی دست گرفته تا از همان زمان کودکی دانش آموزان با خوشنویسی، املاء و انشای درست را بیاموزند. «

رفعت، وزارت معارف را متهم کرد که در سال های اخیر به این مسئله توجه نکرده است و حتی کتاب های معارف دارای اغلاط زیاد املایی است؛ مسئله یی که به گفته وی تاثیر منفی بر روی دانش آموزان می گذارد.

به باور این استاد پوهنتون کابل، استفاده از کامپیوتر بر خوشنویسی تاثیر داشته است اما مانع املای خوب نمی شود، بلکه املا و انشای درست به خواندن و مطالعه متون مختلف بستگی دارد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر