زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مهارتهاى کشت سمارق به ١٥٠ خانم در سمنگان آموزش داده شده است

مهارتهاى کشت سمارق به ١٥٠ خانم در سمنگان آموزش داده شده است

author avatar
28 Oct 2015 - 14:27
مهارتهاى کشت سمارق به ١٥٠ خانم در سمنگان آموزش داده شده است
author avatar
28 Oct 2015 - 14:27

ايبک (پژواک،٦عقرب ٩٤): وزارت زراعت، آبیاری و مالداری؛ به منظور ترويج کشت سمارق در سمنگان، برای ١٥٠ خانم مهارت هاى کشت، نگهدارى و پخت غذاى سمارق را آموزش داده است.

خواجه عبدالغنی غفوری مسوول "پروژه معرفی و تولید پایدارسمارق وزارت زراعت" در سمنگان، به آژانس خبرى پژواک گفت که زنان يادشده مربوط به ١٥٠ خانواده در ده قريه ايبک مرکز اين ولايت می‌باشند.

وى افزود که اين پروژه، به کمک ٥١ هزار يورو از کمک آلمان راه اندازى شده و طى آن، در هشت ماه براى اين زنان آموزش هاى لازم در بخش کشت و آماده ساختن جای سمارق، چگونگی نگهداری و برداشت حاصل آن، بازاریابی و پخت غذای سمارق، داده شده است.

موصوف خاطر نشان کرد که بعد از دوره آموزشى، براى هر کدام اين زنان پنج کيلوگرام تخم سمارق صدفی با ١٨ قلم مواد مصرفی و چهار قلم لوازم دایمی سمارق پروری داده شده است.

به گفته وى، خانم ها تخم يادشده را در يک اتاق مخصوص رطوبت دار در بين کاه در داخل خريطه هاى پلاستيکى کشت مى کنند و بعد از ٢٥ روز تا يک ماه از آن حاصل بر می‌دارند.

به گفته موصوف، در صورت نگهداشت درست کشت سمارق، حاصل دهى آن تا شش ماه ادامه پيدا می‌کند و هر خانم، می‌تواند از آن حدود صد کيلوگرام سمارق به دست آورد.

غفورى گفت که از طريق پروژه معرفی و تولید پایدارسمارق، زمينه را مساعد ساخته است که سه غرفه فروش گوشت مرغ در شهر ايبک، از خانم هاى يادشده يک کيلو سمارق در بدل دو صد افغانى خريدارى کنند.

موصوف خاطر نشان کرد که سمارق، داراى ويتامين هاى زياد است و استفاده از آن در کنار ساير فوايدصحى از سرطان پستان جلوگيرى می‌کند.

غفوری گفت که تا حال در سمنگان کسى از سمارق استفاده نمى کرد.

خانم هايى که تحت پوشش پروژه يادشده قرار گرفته نيز از اشتراک در اين برنامه خرسند اند.

امینه ٣٦ ساله باشنده قریه شهرقدیم ایبک گفت که چگونگى کشت و استفاده از سمارق را ياد گرفته و حدود بيست روز می‌شود که کشت سمارق او به حاصل آمده است.

او افزود که تا حال برعلاوه اينکه درخانه از آن استفاده کرده است، يک مقدار آن را فروخته و از اين مدرک شش هزار افغانی عايد داشته است .

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر