زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“گزارش سیگار در مورد کلينیک‌های خیالی با رویکرد سیاسی تهیه شده است”

“گزارش سیگار در مورد کلينیک‌های خیالی با رویکرد سیاسی تهیه شده است”

author avatar
31 Oct 2015 - 15:55
“گزارش سیگار در مورد کلينیک‌های خیالی با رویکرد سیاسی تهیه شده است”
author avatar
31 Oct 2015 - 15:55

هرات (پژواک، ۹ عقرب۹۴): وزارت صحت عامه، گزارش تازۀ سیگار را که گفته است در هرات ۲۱ کلینیک صحی خیالی وجود دارد، رد کرد و آن را غیرسازنده و با رویکرد سیاسی خواند.

داکتر وحید مجروح رئیس روابط بین المللی وزارت صحت عامه و سخنگوی این وزارت، به آژانس خبری پژواک گفت که این گزارش، کاملا بی‌بنیاد است.

به تازگی، گزارشی از سوی دفتر بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) به نشر رسیده است که در آن، به وجود ۲۱ مرکز صحی خیالی در ولایت هرات اشاره شده است.

در این گزارش آمده است که پول ساخت این کلينیک‌ها، از سوی امریکا اختصاص داده شده؛ اما معلوم نیست که این کلینیک‌ها در کجا و پول آن چطور به مصرف رسیده است.

اما رئیس روابط بین المللی وزارت صحت عامه گفت: "ما شاکی هستیم از بابت گزارش. این یک رویکرد غیر اصلاحی است و سیگار، قبل از اینکه با این گزارش اذهان عامه را مغشوش کند، باید آن را با ما شریک می‌ساخت."

داکتر مجروح افزود: "متن گزارش مبهم است ومشخص نشده که منظور سیگار چه بوده است، آیا هدف شان تعمیرهای کلنیک‌ها و یا ساختار تشکیلاتی آنهاست و نگفته که دقیقا در کدام موقعیت بوده است."

مجروح افزود که دفتر بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است که ۲۶۰ ملیون دالر از سوی این کشور، برای ساخت مراکز صحی و شفاخانه‌ها اختصاص داده شده است؛ درحالیکه به گفته وی، اگر ساخت ۲۱ کلینیک مد نظر باشد، به هیچ عنوان این مقدار هزینه را در بر نمی‌گیرد و اگر هدف کمک‌های مجموعی به امور صحی باشد، در آن صورت مقدار پول به مراتب بالا‌تر از رقم اعلام شده می باشد.

رئیس روابط بین المللی وزارت صحت عامه، با بیان اینکه قبلا نیز گزارش مشابهی نشر شده بود گفت: "ما فکر می‌کنیم که این گزارش، به دلیل همزمانی با مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا و با رویکرد سیاسی نشر شده و کاملا بی‌بنیاد است."

در همین راستا، محمد آصف کبیرسرپرست ریاست صحت عامه هرات، به پژواک گفت که برای ساخت مراکز صحی، به کمیته انکشاف ولایتی پیشنهاد می‌شود و در صورت تاييد، از طریق این کمیته به مراجع تمویل کننده پیشنهاد می‌ گردد.

به گفته وی، صحت عامه هرات کاملا از این موضوع بی‌اطلاع است و اداره سیگار، باید با ارایه جزئیات بیشتر در این زمینه، از منابع تمویل کننده امریکایی بپرسد و به دولت افغانستان نیز پاسخگو باشد.

احسان الله حیات سخنگوی والی هرات نیز ضمن رد این ادعا گفت که اداره محلی، از وزارت صحت عامه خواسته است تا با تشکیل هیئتی با صلاحیت، این موضوع را با جدیت بررسی کند.

کامران علیزايی رئیس شورای ولایتی هرات نیز تصریح کرد که حکومت، باید این قضیه را به صورت جدی بررسی نماید تا مشخص شود که در این فساد احتمالی، خارجی‌ها دخیل هستند یا داخلی‌ها .

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر