زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزارت تحصیلات عالی طرح خود برای جلوگیری از تقلب در کانکور را اعلام کرد

وزارت تحصیلات عالی طرح خود برای جلوگیری از تقلب در کانکور را اعلام کرد

author avatar
8 Nov 2015 - 18:19
وزارت تحصیلات عالی طرح خود برای جلوگیری از تقلب در کانکور را اعلام کرد
author avatar
8 Nov 2015 - 18:19

کابل (پژواک، ١٧ عقرب٩۴): وزارت تحصیلات عالی اعلام کرد که برای جلوگیری از تقلب در امتحان کانکور، طرح جدیدی را آماده ساخته و آن را در امتحان سال جاری اجرا خواهد کرد.

صفی الله جلالزی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی به آژانس خبری پژواک گفت که این طرح از سوی شورای عالی کانکور متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های تحصیلات عالی، معارف، مخابرات و دفاع و اعضای شورای ملی و جامعه مدنی، آماده شده است.

به گفته وی، این اقدام به منظور اصلاح نظام کانکور تهیه شده است و مطابق با آن، به هر متقاضی شرکت در امتحان یک پرسش نامه داده خواهد شد تا آن را خانه پری کند.

جلالزی افزود که سؤال‌های کانکور از طریق یک سیستم خاص چاپ و ترتیب می‌گردد تا جایی که در یک حوزه امتحانی، سؤال‌های داوطلبان متفاوت خواهد بود و حتی در یک صنف دو نفر که پهلو به پهلو نشسته باشند، هیچ‌گاه نخواهند توانست از یکدیگر نقل کنند.

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی تصریح کرد که بر پایه این طرح که از سوی رئیس جمهور نیز تائید شده است، از وزارت مخابرات تکنالوجی و معلوماتی خواسته شده تا هنگام برگزاری امتحان، شبکه‌های مخابراتی را قطع کند تا از احتمال بروز تقلب از این طریق جلوگیری شود.

جلوگیری از مداخله زورمندان از سوی نیروهای امنیتی، از دیگر موارد مندرج در این طرح می‌باشد.

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افزود که امریکا دو پایه ماشین چاپ به ارزش ۲۷۰ هزار دالر به این وزارت کمک کرده است تا از طریق آن‌ها سؤال‌های کانکور به طور متفاوت چاپ شود و در اختیار شرکت کنندگان قرار بگیرد.

در سال های اخیر، گزارش های متعددی از تقلب در کانکور در شماری از ولایات به نشر رسیده است که در مواردی منجر به برگزاری دوباره کانکور در این ولایات گردید.

با وصف اینکه شمار متقاضیان شرکت در این امتحان با گذشته هر سال رو به افزایش بوده؛ اما ظرفیت پذیرش پوهنتون ها و مراکز تحصیلات عالی و نیمه عالی دولتی و غیردولتی همچنان پائین است.

بر پایه معلومات وزارت تحصیلات عالی، سال گذشته ۲۴۶ هزار و ۲۲۹ نفر در کانکور شرکت کردند اما از این تعداد تنها ۱۱۸ هزار و ۱۴۵ نفر کامیاب و مراکز تحصیلات عالی، نیمه‌عالی و مؤسسه‌های عالی خصوصی کشور راه یافتند.

سخنگوی این وزارت به پژواک گفت که انتظار می‌رود که سال جاری بیش از ۳۵۰ هزار تن در این آزمون شرکت کنند که از این تعداد فقط ۵۸ هزار و ۳۱۰ تن به پوهنتون‌ها و مراکز تحصیلات عالی دولتی و ۶۴۵۰ تن نیز در مؤسسه‌های نیمه عالی دولتی جذب خواهند شد.

صفی الله جلالزی گفت که بعد از برگزاری امتحان مشخص خواهد شد که چه تعداد دیگر از متقاضیان باقی مانده، به مؤسسه‌هاى تحصیلات عالی و نیمه عالی غیر دولتی  جذب خواهند شد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر