زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

یک ادارۀ ویژه برای معلولین و ورثۀ شهدا ایجاد گردد

یک ادارۀ ویژه برای معلولین و ورثۀ شهدا ایجاد گردد

author avatar
2 Dec 2015 - 16:13
یک ادارۀ ویژه برای معلولین و ورثۀ شهدا ایجاد گردد
author avatar
2 Dec 2015 - 16:13

کابل(پژواک،۱۱قوس۹۴): "قانون افراددارای معلولیت که تبعيض آميزاست، تعديل شود و یک ادارۀ ویژه برای معلولین و ورثۀ شهدا ایجاد گردد."

اسدالله کاموى سخنگوی شورای اجتماعى افراد دارای معلولیت، در محفلی که امروز به مناسبت "روزجهانی افراد دارای معلولیت" در کابل برگزارشد، گفت در ٣٥ سالى که ازعمرش ميگذرد، هيچ نظامى برای افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا کار نکرده است.

وى دراين محفل که شماری ازنمایندگان  افراددارای معلولیت، اراکین دولتی، اعضای ولسی جرگه و نهاد های مدنی شرکت داشتند، افزود: "ماچند مشکل داریم؛ یکى این است که یک اداره ویژه برای معلولین و شهدا ایجاد شود وموارد کنوانسیون افراددارای معلولیت که افغانستان عضویت آن راسيزده سال قبل کسب کرده باید عملی گردد."

کاموى افزود که قانون افراد دارای معلولیتى که وزارت کار و امور اجتماعى دارد و اين قانون داراى سه فصل و۴۰ ماده است، از تبعیض وتعصب پُراست و بایددرآن تعدیل بوجود آید.

وى گفت: "افراد تندرستى که برای معلولین کارمیکنند، درد مارادرک نمیکنند، باید نماینده معلولین از خود معلولين باشد."

به ادعاى کاموى، شوراى اجتماعی معلولین باداشتن سه ميليون عضو، درسراسر کشور دفاتر دارد.

اين درحالى است که کميسيون شهدا ومعلولين ولسى جرگه ميگويد که ٨٠٠ هزارمعلول ومعيوب و پنجصد هزار فاميل ورثۀ شهدا درکشور وجود دارند.

معلولين، همواره ازمعاش کم وتلف شدن حق خودشکايت نموده، گفته اند که برخى مردم، آنها را به ديدۀ حقارت مينگرند ودولت بايد به وضعيت ناگوار آنها توجه جدى کند.

 وزارت کارواموراجتماعی، تعدادمعلولينى راکه ازاين وزارت معاش ميگيرند بيش ازيکصد هزارتن ميداند. قبلاً معاش معلولين ۲۵۰۰ افغانی بود؛ اما اکنون پنجهزار افغانى اخذ میکنند.

همچنان درپيام ويديويى رولاغنی خانم رییس جمهوراشرف غنى که دراين محفل نشر شد، آمده است که  افراد دارای معلولیت، یک بخش خاموش جامعه را تشکیل میدهند که به دست فراموشی سپرده شده و نباید صدای خاموش آنها نادیده گرفته شود.

درپیام علاوه شده است که معلولیت، به آن معنی نیست که انسانیت ازدست داده شود، بلکه آنها باید منحیث یک عنصرفعال دراعمارجامعه سهم مستقیم داشته باشند .

خانم غنی گفته است: "دفاتری وجوددارند که برای این طبقه زمینه کار را فراهم میکند وشماری از کسانی هم هستندکه به نام این طبقه ، تجارت میکنند که پیش خدا ورسولش شرمنده اند."

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر