زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

باشندگان اله ساى تگاب از مشکلات صحى شکايت دارند

باشندگان اله ساى تگاب از مشکلات صحى شکايت دارند

author avatar
14 Dec 2015 - 15:24
باشندگان اله ساى تگاب از مشکلات صحى شکايت دارند
author avatar
14 Dec 2015 - 15:24

محمود راقى (پژواک، ٢٣ قوس ٩٤): باشندگان ولسوالى هاى نا امن تگاب و اله ساى کاپيسا ميگويند که از ١٤ سال گذشته بدينسو، با مشکلات صحى مواجه اند و گله دارند که حکومت تاکنون کدام مرکز اساسى صحى در اين مناطق اعمار نکرده است.

آنها ميگويند که مجبوراند مريضان جدى خود را جهت تداوى به کابل و يا هم ولايت ننگرهار انتقال دهند.

تاج محمد باشنده منطقۀ علاقه دارى ولسوالى اله ساى، به آژانس خبرى پژواک گفت که باشندگان مناطق دوردست و کوهستانى ولسوالى، با مشکلات زياد صحى مواجه اند.

وى علاوه کرد که کلينيک هاى فرعى در اين ولسوالى وجود دارد؛ اما کارمندان آن، مريضان سخت را تداوى کرده نمى توانند و به آنها مشوره ميدهند که مريض خود را به کابل انتقال دهند.

وى گفت: "مشکل جدى متوجه مريضان زن ميباشد، در کلينيک ها سهولت هاى ولادت وجود ندارد و مردم مجبور ميشوند که خانم ها را به مرکز ولايت و يا هم کابل انتقال دهند که اکثريت همچو رويدادها، به مرگ خانم ها تمام ميشود."

شاه محمود  باشندۀ منطقۀ اسکين اين ولسوالى ميگويد که کلينيک هايى در بعضى مناطق اين ولسوالى اعمار شده؛ اما به مريضان ولسوالى کفايت نمى کند و نياز است که يک شفاخانۀ بزرگ به ولسوالى هاى تگاب و اله ساى اعمار گردد.

وى به پژواک گفت: "از چند سال گذشته بدينسو جنگ ها در ولسوالى اله ساى جريان دارد، نيروهاى دولتى در شفاخانه هاى نظامى تداوى ميشوند؛ آنها امکانات ديگر نيز ندارند؛ اما افراد ملکى که بخش اعظم قربانيان جنگ را تشکيل ميدهند، براى تداوى خود امکانات ندارند."

به گفتۀ شاه محمود، مردم به علت نبود امکانات مجبوراند که مجروحين خود را در خانه هاى خود تداوى کنند که در اثر آن، زخم ها عفونت کرده و زخمى جان خود را از دست ميدهد.

از سوى ديگر، سيد مير باشنده منطقۀ شکوت ولسوالى تگاب، به پژواک گفت که در اين ولسوالى، همواره جنگ است و مردم ملکى در آن قربانى ميشوند؛ اما آنها امکانات تداوى مجروحين را در ولسوالى خود  ندارند.

وى  افزود که اکثراً مجبور ميشوند که مجروحين و مريضان خود را به جلال آباد، کابل و يا هم ولايت پنجشير انتقال دهند که در جريان راه، با مشکلات مواجه ميشوند.

شاويز باشندۀ منطقه سينزى ولسوالى تگاب، ضمن تاييد اين مشکلات به پژواک گفت که نبود کلينيک نسايى ولادى در ولسوالى، مردم را با مشکلات زياد مواجه کرده است.

به گفتۀ موصوف، چند ماه قبل يکى از خانم هاى خانواده اش، مشکل ولادى داشت و آن را به ولسوالى سروبى انتقال ميدادند که در مسير راه جان داد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر