زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

روسیه: منافع طالبان و روسیه در مبارزه با داعش در افغانستان یکسان است

روسیه: منافع طالبان و روسیه در مبارزه با داعش در افغانستان یکسان است

author avatar
24 Dec 2015 - 20:46
روسیه: منافع طالبان و روسیه در مبارزه با داعش در افغانستان یکسان است
author avatar
24 Dec 2015 - 20:46

کابل (پژواک، ۳ جدی ۹۴): نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان و پاکستان گفته است که این کشور و گروه طالبان، منافع مشترکی در قبال مبارزه با داعش دارند.

سفارت روسیه در کابل، در خبرنامه یی که به دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته، متن مصاحبه ضمیر کابلوف را با خبرگزاری روسی اینترفکس منتشر کرده است.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به افزایش حمله‌های جنگجویان به ویژه طالبان بر سربازان ناتو در افغانستان، حضور ناتو را چطور ارزیابی می کند، گفته است ماموریت ناتو در افغانستان مؤثر نبوده است.

کابلوف افزوده است: «امریکایی‌ها اکنون تغییر استراتیژی می‌دهند و افغانستان را به اوج ناامیدی رسانیده‌اند. زمانی که در سال ۲۰۰۱ طالبان را بیرون کردند، شدت حملات تروریستی به صفر تقرب کرده بود، اما حالا در نتیجۀ حضور گستردۀ امریکایی‌ها، ما با تهدیدات استراتیژیک مواجه هستیم، و این تهدید در آینده، برای چین، برای هندوستان، برای آسیای مرکزی و برای ایران (نیز وجود دارد).»

این مقام روس گفته است: «اکثریت طالبان اکنون مانند جنبش آزادی بخش عمل می‌نمایند. امریکایی‌ها حیثیت اشغال گران را برای آن‌ها دارند که بطور غیرقانونی وطن شانرا اشغال کرده و سنت‌های فرهنگی و مذهبی آن‌ها در معرض خطر قرار می‌دهند.»

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان و پاکستان در پاسخ به این سؤال که آیا‌‌ همان طور که در سوریه از ارتش آزاد این کشور در مبارزه با داعش استفاده می‌شود از طالبان نیز می توان به عنوان یک متحد در مبارزه با داعش در افغانستان استفاده کرد، و آیا مسکو با این گروه در تماس است چنین گفته است:

 «نتایج عملیات ارتش آزاد سوریه فعلا̋ به مراتب کمتر است در مقایسه با نتایج عملیات قوای هوایی روسیه. اما افغانستان سوریه نیست و قوای هوایی ما قصد فعالیت در افغانستان را ندارد.»

ضمیر کابل در ادامه چنین گفته است: «طالبان بدون راهنمایی و اشارۀ ما نیز مصروف جنگ می‌باشند، زیر احساس می‌نمایند که داعش مانند «القاعده» کوشش می‌کند تا از آن‌ها برای اهداف برون مرزی خود، برای خلافت و برای جهاد در سطح جهان بهره برداری نمایند. طالبان این را احساس کرده‌اند، بنابر این، آن‌ها داعش را مورد حمله کافی و جدی جدی قرار می‌دهند. هم طالبان افغان و هم طالبان پاکستانی اعلام نمودند که البغدادی را منحیث خلیفه و همچنان داعش را برسمیت نمی‌شناسند. این موضوع بسیار مهم است.»

به باور این دیپلمات ارشد روس، منافع طالبان بطور عینی با منافع روسیه یکسان می‌باشند. کابلوف به صراحت گفته است: «من قبلا̋ در مورد موجودیت کانال‌های ارتباط با طالبان بمنظور تبادلۀ اطلاعات گفته بودم و یادآور می‌شوم که ما طرفدار حل و فصل سیاسی هستیم. ما می‌خواهیم تا حکومت افغانستان با مخالفین خود، حتی با مخالفین مسلح خود بدون خونریزی به تفاهم برسند و به یک مصالحۀ قابل قبول برای طرفین تن در بدهند. برای رسیدن به این هدف لازم است تا قطعنامۀ موجود شورای امنیت سازمان ملل متحد مد نظر گرفته شود.»

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در پایان این مصاحبه خاطر نشان نموده است که روسیه حاضر است به افغانستان اسلحه بدهد اما این کار را با احتیاط و بر اساس قراردادهای تجارتی انجام خواهد داد.

 

 

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر