زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

یونسکو آبدات تاريخى بامیان را بازسازى مى کند

یونسکو آبدات تاريخى بامیان را بازسازى مى کند

author avatar
15 Mar 2016 - 10:41
یونسکو آبدات تاريخى بامیان را بازسازى مى کند
author avatar
15 Mar 2016 - 10:41

باميان (پژواک،٢٥حوت٩٤): سازمان علمى و فرهنگى ملل متحد "يونسکو"، شش پروژه فرهنگى و تاريخى به شمول ساخت مرکز فرهنگی و بازسازی شهر غلغلۀ باميان را عملى مى نمايد.

بخش ديگراين پروژه هارا استحکام تپۀ يک مجسمۀ مخروبۀ بودا، آگاهيدهی تاثیر استخراج معدن حاجیگک بر آبدات تاریخی و فرهنگی، تحقیقات درمورد فرهنگ محلی و آگاهی عامه درمورد حفظ آبدات تاریخی و فضای سبز بامیان تشکيل ميدهد.

ماسانوری ناگاوکا ریيس بخش فرهنگی "یونيسکو" درافغانستان ميگويد که اين پروژه ها درسال جديد ١٣٩٥ در ولايت باميان عملى ميگردد.

وى، بدون مشخص نمودن هزینه این پروژه ها افزود که پلان های خود درمورد اين پروژه ها را با والى بامیان مطرح نموده و ازوى خواسته است که در اجلاس متخصصان بین المللی که عنقريب در مورد تاریخ وباستانشناسی در آلمان برگزار میشود، شرکت نماید.

طاهر زُهير والی بامیان که ديروز بااين مسوول يونسکو درباميان ديدار نمود، از پروژه هايی که از طرف اين سازمان اجرا میگردد، استقبال نموده وطرحی را مبنی بر درج تاریخ انهدام بودا به عنوان روز فاجعه فرهنگی، در تقویم جهانی مطرح نمود.

اين درحالى است که ٢٠ حوت سالگرد تخريب دومجسمه بودا درباميان بود وفرهنگيان و مردم باميان انتقاد دارند که برای ترميم این آبدات تاریخی، فریادمى زنند؛ اماکسی به خواست های آنان توجهی ندارند.

دومجسمه که قدامت ١٦٠٠ساله داشته و ازشاهکارهاى زمان بوديزم بودند؛ در زمان حاکميت طالبان (١٠مارچ  ٢٠٠١ ميلادى) تحت اين نام که موجوديت بُت به معناى شرک است، در پی حملات متواتر و آتشباری سنگين طالبان، منهدم گرديد.

مجسمۀ بزرگ صلصال با ارتفاع ٥٥ متر و مجسمۀ کوچک به نام شمامه با ارتفاع ٣٣ متر، در مسير جاده قديمی ابريشم در شمال شهر باميان، در دل کوه تراشيده شده بود.

تپۀ مجسمۀ صلصال که در وقت تخريب، درز پيدا کرده، يکى از شش پروژۀ يونسکو است که درسال آينده عملى ميگردد.

والی باميان، از سازمان یونسکو خواست که هشت آبدۀ تاریخی ثبت شدۀ این ولایت را در فهرست دایمی میراث های جهانی شامل سازد.

ریيس بخش فرهنگی یونسکو وعده داد که این پیشنهادها را با ریيس عمومی اين سازمان مطرح نماید.

وی از اقدام اداره محلی درانتقال چوب فروشی ها و کانتینرهای بازار به محل دیگر، ابراز خرسندی نمود و این طرح را در جهت حفظ فضای سبز و آثار فرهنگی بامیان مهم و ارزنده خواند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر