زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دانش: انتقال خط برق “توتاپ” از طریق بامیان به معنای نادیده گرفتن ولایات جنوبی نیست

دانش: انتقال خط برق “توتاپ” از طریق بامیان به معنای نادیده گرفتن ولایات جنوبی نیست

author avatar
4 Apr 2016 - 15:14
دانش: انتقال خط برق “توتاپ” از طریق بامیان به معنای نادیده گرفتن ولایات جنوبی نیست
author avatar
4 Apr 2016 - 15:14

کابل (پژوک، ۱۶ حمل ۹۵): معاون دوم رئیس جمهور در واکنش به اظهارات اخیر شماری از مسوولان ولایت خوست، گفته است که تغییر مسیر انتقال خط پروژۀ برق "توتاپ" به بامیان، هیچ‌گاه به معنای نادیده گرفتن مقاصد اصلی این پروژه از جمله خوست نیست.

دفتر مطبوعاتی معاونت دوم رئیس جمهور، درنامه یی که به دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته، اظهارات شماری از مسوولان ولایت خوست را که معاون دوم رئیس جمهور در تلاش است جلو عبور خط برق (ترکمنستان) را به ولایات جنوبی شرقی از جمله خوست بگیرد و آن را از طریق بامیان انتقال دهد، نادرست خوانده است.

این گزارش روز گذشته در وب سایت پژواک منتشر شده بود.

معاونت دوم ریاست جمهوری گفته است: «این ادعا از روی ناخبری صورت گرفته و معلوم است که گویندگان آن تحت تاثیر اطلاعات غلط قرار گرفته‌اند؛ زیرا اصلا مسیر برق وارداتی ترکمنستان از مسیر ولایت‌های شمالی است که به کابل می‌رسد و سپس به ولایات دیگر از جمله ولایات جنوبشرقی مثل لوگر و خوست انتقال می‌یابد.»

دفتر مطبوعاتی سرور دانش افزوده است: «بنابراین، اصلا مساله جلوگیری از انتقال برق به ولایات جنوبشرقی مطرح نیست. در ولایات شمالی نیز با وجود انتقال دیگر لین‌های برق از این مسیر، خطرات و مشکلات تخنیکی زیادی وجود دارد که در گزارش شرکت آلمانی فیشنر آمده است. دقیقا به همین دلیل، مسیر لین برق کاسا ۱۰۰۰ از مسیر سالنگ‌ها به مسیر دیگر تغییر کرد.»

در این خبرنامه به نقل از سرور دانش گفته شده است که با احترام به خواسته‌ها و مطالبات مردم و پاسخگویی به آن‌ها، تاکید می‌ گردد که خط برق وارداتی که قرار است به ولایت خوست و دیگر مناطق کشور برسد، باید ابتدا به ارغندی کابل انتقال داده شود و سپس به ولایات جنوبشرقی از جمله خوست کشیده خواهد شد. بنابراین هیچ تفاوتی ندارد که از مسیر بامیان بیاید و یا از مسیر سالنگ.

 در ادامه آمده است: «بنابراین، هموطنان عزیز ما در ولایات جنوبشرقی اطمینان داشته باشند که معاون رئیس جمهور، تمام مردم افغانستان را با یک چشم و برابر می‌بیند و هیچ‌گاه برخلاف منافع و مصالح کلان کشور عمل نخواهد کرد.»

معاون دوم رئیس جمهور خاطرنشان کرده است که به دلیل مطالبات بر حق مردم محروم مناطق مرکزی و ولسوالی‌های پنجگانه شیبر، سیغان، کهمرد، دوشی و تاله و برفک ولایت‌های بامیان و بغلان، خواستار انتقال خط برق وارداتی ترکمنستان (توتاپ) از مسیر بامیان است؛ اما این خواسته هرگز برخلاف منافع مردم دیگر ولایات نبوده و نیست.

 در بخش دیگری از این خبرنامه تصریح شده است که بر همین مبنا، معاون دوم رئیس جمهور به نمایندگان وزارت انرژی و آب، ریاست برشنا، بانک آسیایی و بانک جهانی گفته است که مسیر انتقال پروژۀ توتاپ از طریق سالنگ را لغو نمایند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر