زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

شش تن به جرم “فعالیت های تروریستی” در کابل اعدام شدند

شش تن به جرم “فعالیت های تروریستی” در کابل اعدام شدند

author avatar
8 May 2016 - 11:25
شش تن به جرم “فعالیت های تروریستی” در کابل اعدام شدند
author avatar
8 May 2016 - 11:25

کابل (پژواک،١٩ثور٩٥): رياست جمهورى می گوید که حکم اعدام شش تن از اعضای طالبان و القاعده، که در فعالیت های تروریستی از جمله ترور برهان الدین ربانی نقش داشتند، امروز اجرا شده است.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری، در خبرنامه یی که آژانس خبری پژواک فرستاده، گفته است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور در مطابقت با احکام قانون اساسی، قوانين جزا و دستورهای دين مبين اسلام و ساير الزاميت ‌های دولت، با درنظرداشت تقاضای مکرر خانواده‌های قربانيان حملات تروريستی، حکم اعدام این افراد را توشیح کرده است.

گفته شده است که این شش تن، به جرایم سنگین و جنایت علیه غیر نظامیان محکوم شده بودند.

در ادامه خبرنامه آمده است که توشيح اين احکام بعد از بررسی دقيق، تکميل شدن روند منصفانه و عادلانه بودن محاکم، با در نظرداشت الزاميت های حقوق بشری افغانستان صورت گرفته است و اين احکام، امروز توسط مراجع عدلی و قضايی در مطابقت با قوانين کشور اجرا شد.

دفتر ریاست جمهوری خاطر نشان نموده است که دولت افغانستان و رئيس جمهور، با درنظرداشت تطبيق روند شفاف، دقيق و عادلانۀ عدلی و قضايی، متعهد به تامين عدالت و به کيفر رساندن مجرمينی می باشد که به اعمال تروريستی و جنايی دست زده و مردم بی گناه را به قتل رسانده، امنيت و مصونيت عامه را به مخاطره قرار می اندازند.

یک منبع حکومت به پژواک گفت که افراد اعدام شده شامل خان آغا مشهور به عبدالرحمان، حميدالله، محمد اسماعيل، حجت الله، اکمل و محمد عثمان مى باشند.

به گفته وی، خان آغا عضو القاعده بوده که در حمله بر عبدالله لغمانى معاون رياست عمومى امنيت ملى و حمله بر حميدالله مدير ٢٥ امنيت ولايت لغمان دست داشت. لغمانی و حمیدالله در این حمله ها جان خود را از دست دادند.

عبدالله لغمانى، ١١ سنبله سال ١٣٨٨، در شهر مهترلام مرکز ولايت لغمان  در يک حمله انتحارى کشته شد. در این رویداد، ٢٥ تن کشته و ٥٤ تن ديگر زخم برداشتند. ضابط کريم رئيس اجرايى ولايت لغمان، مولوى صفى الله  رئيس حج و اوقاف اين ولايت، عمادالدين عبدالرحيمزى  رئيس شوراى ولايتى و دو محافظ لغمانی نيز در این رویداد کشته شدند.

این منبع حکومتی تصریح کرد که حميدالله، از اعضای گروه طالبان بود که حمله بالاى برهان الدين ربانى رئيس اسبق شوراى عالى صلح را سازماندهی کرده بود.

برهان الدين ربانى، ٢٩ سنبله سال ١٣٩٠ در منطقه وزيراکبرخان شهر کابل، در داخل خانه اش از سوى یک حمله کننده انتحارى که به بهانۀ آوردن پيام صلح به دیدارش رفته بود، کشته شد. در این رویداد، محمد معصوم ستانکزی سرپرست کنونی وزارت دفاع ملی که در آن زمان به عنوان رئیس دارالانشای شورای عالی صلح کار می کرد، زخمی شده بود.

بر پایه معلومات این مقام حکومت؛ محمد اسماعيل سومین فرد اعدام شده، عضو شبکه حقانى بود که در حمله بر سوپر مارکت فاينست در منطقه وزير محمد اکبر خان شهر کابل دست داشت.

در این حمله، هشت تن از جمله یک کميشنر کميسيون حقوق بشر با ٥عضوخانواده اش کشته و ١٥ تن دیگر مجروح شدند. 

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر