زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

غنى: قانون اساسى افغانستان قابل معامله نيست

غنى: قانون اساسى افغانستان قابل معامله نيست

author avatar
21 May 2016 - 14:59
غنى: قانون اساسى افغانستان قابل معامله نيست
author avatar
21 May 2016 - 14:59

کابل (پژواک، اول جوزا ٩٥): رييس جمهورغنى در سمپوزيم بين المللى توانمندسازى زنان افغان، ضمن تاکيد بر حفظ دستاوردها در بخش زنان و گسترش نقش آنان در جامعه گفت که قانون اساسى افغانستان، به هيچ وجه قابل معامله نيست.

همچنان در اين سومين سمپوزيم، برعلاوه نمايندگان زنان از نهادها و ولايات مختلف کشور، نماينده هاى برخى کشورهاى کمک کننده نيز حضور داشتند و نمايندگان کشورهاى کمک کننده، بر ادامه کمک هاى شان براى توانمند سازى زنان افغان تاکيد نمودند.

در این نشست، مشکلات و چالش هاى زنان به بررسى گرفته مى­­شود و براى آن، راه حل ها دريافت مى­گردد.

محمد اشرف غنى رييس جمهور افغانستان، درين نشست گفت: «امروز يک روز خاص است، صداى زنان و اراده زن افغان به تمام ملت افغانستان و دنيا آشکار مى شود؛ زن افغان از خود نمايندگى مى کند،  زن افغان وزير هست، سفير هست، قاضى هست، پوليس هست و افسر هست، در تمام بخش هاى اداره اقتصاد و جامعه با مرد افغان و زياد از مرد افغان سهيم هست، از صداى واضح و رساى زن افغان مه استقبال مى­کنم.»

موصوف افزود که زنان افغان، باورمند به قانون اساسى و اساسات دين اسلام هستند و هر زن افغان از ارزش هاى مساوات در قانون اساسى افغانستان دفاع مى کند.

وى بر حفظ دستاوردهاى حدود ١٤ ساله گذشته تاکيد نموده گفت که قانون اساسى افغانستان قابل معامله نيست.

وى افزود: «زن افغان حاضر نيست به عقب برود، زن افغان به پيش مى­رود و پهلو به پهلو با مرد افغان، و زن افغان تقاضا دارد که سهم واضح و همه جانبه داشته باشد.

به گفتۀ او خوبى در اين است که امروز مرد و زن افغان باورمند به يک جامعه اعتدال گرا و بدون افراط و تفريط است و نمى خواهند که نظريات افراطى، باز اين مملکت را گروگان بگيرد.

رييس جمهور، بر تلاش هاى پيهم براى برجسته شدن نقش زنان در افغانستان تاکيد نموده گفت که اين کار، بايد بر اساس معيارهاى واضح پيش برده شود.

وى افزود: «امروز با يک شيوه جديد بحث ملى را آغاز کرديم و آن اين است که شبکه زنان به حيث نماينده جامعه مدنى با اراکين دولت و دفتر بانوى اول، قدم به قدم پيشرفت داشتيم... ما نوع مشارکت با جامعه مدنى را نمى خواهيم که پيش از پيش يک بخش حکومت اهداف را تعيين کرده باشد و شما را جمع کنيم که صحه بگذاريد؛ او شيوه مالکيت را ايجاد نمى کند، شيوه اى را که شما در پيش گرفته ايد مالکيت را ايجاد مى کند، بخاطرى که بحث تان همه جانبه و آزاد مى­باشد، اين شيوه جرگه هست، در افغانستان کسى به ديکتاتورى کسى را قناعت داده نمى تواند.»

غنى، نقش زنان را در نهادهاى عدلى و قضايى، امنيتى و بخش هاى سياسى، اقتصادى و فرهنگى مهم و موثر خوانده گفت که طى چند سال اخير در اين عرصه ها دستاورد هاى خاصى وجود دارد.

غنى افزود که بايد در اين نشست دو روزه، مشکلات زنان به بررسى گرفته شود، براى رفع چالش ها راه حل ها دريافت گردد و نتايج آن، به وى سپرده شود تا قدم هاى عملى در زمينه برداشته شود.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر