زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تیفا: اصلاحات انتخاباتى در گرو منافع شخصى و سليقه هاى سياسى است

تیفا: اصلاحات انتخاباتى در گرو منافع شخصى و سليقه هاى سياسى است

author avatar
22 May 2016 - 14:23
تیفا: اصلاحات انتخاباتى در گرو منافع شخصى و سليقه هاى سياسى است
author avatar
22 May 2016 - 14:23

کابل (پژواک، ٢جوزا٩٥): بنياد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید که اصلاحات انتخاباتى، در گرو منافع شخصى و سليقه هاى سياسى است و ساختارهاى در دولت افغانستان اعم از حکومت و شوراى ملى، سهم بزرگى در به تعويق افتادن و عملى نشدن اصلاحات انتخاباتى داشته اند.

در اعلاميه بنياد يادشده (تيفا) آمده است که بيش از بيست ماه، از تلاش هاى اصلاحات انتخاباتى مى گذرد؛ اما تا حال نتيجۀ ملموسى را به دنبال نداشته است.

منبع نوشته است که در کنار اين تلاش ها، ساختارهايى در دولت افغانستان اعم از حکومت و شوراى ملى سهم بزرگى در به تعويق افتادن و عملى نشدن اصلاحات انتخاباتى داشته اند.

در اعلاميه آمده است: «از يک طرف با گذشت زمان، سطح بى اعتمادى مردم افزايش يافته و زمان نيز به سرعت در گذر است و از طرف ديگر، با گذشت هر روز جو سياسى پيچيده و مغلق گشته که ممکن تاثيرات منفى بالاى عملى سازى اصلاحات انتاباتى و برگزارى انتخابات شفاف داشته باشد.»

منبع در ادامه نوشته است: «اعضاى پارلمان به عنوان نمايندگان مردم، در مورد اصلاحات انتخاباتى نتوانسته اند نظارت درست از کارکردهاى حکومت داشته باشند و همچنين در امر نمايندگى از موکلين خويش در اين رابطه نيز ناکام مانده اند و مردم افغانستان، از اين ناحيه به شدت نگران هستند و در صورت ادامۀ اين وضعيت، درب پارلمان را به روى وکلا بسته خواهند نمود.»

به باور تيفا تا زمانى که اجماع واحد در رابطه به اصلاحات انتخاباتى در نهادهاى دست اندرکار به وجود نيايد، مردم افغانستان شاهد اصلاحات انتخاباتى ژرف نخواهند بود.

در اعلاميه آمده است: «تعدادى در حکومت و بيرون از حکومت، خواب اين را مى بيننند که با نزديک شدن انتخابات پارلمانى و شوراهاى ولسوالى، اصلاحات ناچيز و اندکى را به ميان مى آورند و مردم را بدين وسيله فريب خواهند داد.»

 اما منبع در ادامه نوشته است که  مردم و نهادهاى مدنى و احزاب سياسى، در اين رابطه بسيار جدى هستند و به هيچ وجه اجازه نخواهند داد تا با سرنوشت شان بازى شود.

تیفا با تاکيد بر اينکه برگزارى يک انتخابات شفاف و قابل قبول سرنوشت کشور و مردم را رقم خواهد زد، از جامعه جهانى نيز خواسته است تا سکوت خويش را شکستانده و به اساس تعهداتى که بيش از يک دهه در افغانستان داشته اند، به قضيۀ اصلاحات انتخاباتى نگريسته و نقطۀ فشار براى تسريع روند اصلاحات انتخاباتى شوند.

در اعلاميه آمده است: «چنانچه حکومت افغانستان خواستار ارزيابى جامع در رابطه به دايرۀ انتخاباتى قبل از برگزارى انتخابات از ملل متحد شده است، تيفا مى خواهد تا سازمان ملل کار خويش را صادقانه، بيطرفانه و به اساس واقعيت ها پيش برده و هرچه زودتر، نتيجۀ آن را به صورت صريح و شفاف اعلان بدارد.»

این در حالی است که ديده بان انتخابات افغانستان، نیز به تاريخ ١٥ ثور سال روان، با ابراز نگرانی از تاخیر اصلاحات انتخاباتی، خواستار تسریع و اصلاحات بنیادی در کمیسیون ­های انتخاباتی و ايجاد زمينه براى مشارکت مردم به خصوص زنان در انتخابات شد.

به اساس ماده هشتاد و سوم قانون اساسى، بايد انتخابات ولسى جرگه در سى الى شصت روز پيش از اول سرطان سال گذشته برگزار ميشد؛ اما تا حال اين کار نشده و کميسيون مستقل انتخابات ٢٤ ميزان ١٣٩٥ را روز انتخابات اعلام کرده است. 

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر