زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

رئیس جمهور دستور داد تا کار پروژه برق ترکمنستان(توتاپ) از سر گرفته شود

رئیس جمهور دستور داد تا کار پروژه برق ترکمنستان(توتاپ) از سر گرفته شود

author avatar
24 May 2016 - 22:01
رئیس جمهور دستور داد تا کار پروژه برق ترکمنستان(توتاپ) از سر گرفته شود
author avatar
24 May 2016 - 22:01

کابل (پژواک ٤ جوزا ٩٥): رئیس جمهور ضمن تائید گزارش کمیسیون بررسی خط برق ترکمنستان مشهور به توتاپ، حکم داد تا روند تدارکاتی این پروژه از طریق سالنگ، دوباره آغاز شود.

سید ظفر هاشمی، معاون سخنگوی رئیس جمهور امروز در یک نشست خبری حکم محمد اشرف غنی را در مورد این پروژه اعلام کرد.

در ابتدای این نشست، کمیسیون بررسی پروژه مذکور که هفته گذشته از سوی رئیس جمهور موظف شده بود، نتایج بررسی های خود را ا علام کرد.

در این حکم رئیس جمهور آمده است که به منظور تعهدات حکومت وحدت ملى در راستاى تحقق عدالت و انکشاف متوازن همه مناطق کشور، تامين شفافيت در طرح و تطبيق پروژه هاى انکشافى و فيصله کميسيون موظف ملى بررسى مسير لين انتقال برق ٥٠٠ کيلو ولت از پلخمرى به ارغندى، به شرح ذیل منظور است:

١- به منظور حفظ منافع علياى کشور، تامين وحدت ملى و ثبات افغانستان پروژه لين انتقال برق ٢٢٠ کيلو ولت (دبل سرکت) به ظرفيت ٣٠٠ مگاوات از مسير دوشى به مناطق مرکزى که توانمندى تامين برق تمامى ولايات مرکزى را دارد، به شرح ذيل اجرا گردد:

شبکه خط انتقال برق ٢٢٠ کيلو ولت (دبل سرکت) به ظرفيت ٣٠٠ مگاوات از منطقه دوشى به مرکز باميان اعمار شود که اين پروژه از ماه سرطان سال جارى شروع و در ماه قوس سال ١٣٩٨ ختم گردد.

شبکه توزيع برق در ولايت باميان براى حداقل ۲۰ هزار خانواده اعمار گردد که اين پروژه از ماه سرطان سال جارى شروع و در ماه قوس سال ١٣٩٨ به بهره بردارى سپرده شود.

در ادامه این حکم تصریح شده است که نهادهای ذيربط وظيفه دارند تا طرح شبکه انتقال برق ديگر مناطق مرکزى و ساير ولايات را تا شش ماه آينده به کابينه غرض تصويب تقديم نمايند.

افزون براین، رئیس جمهور دستور داده است تا هنگام احداث فابريکه برق حرارتى در اشپشته باميان، خط انتقال ٥٠٠ کيلوولت از اشپشته تا ارغندى اعمار شود و در عین حال وزارت ماليه مکلف است که بودجه اين پروژه را تنظيم و در بررسى وسط سال بودجه ملى ١٣٩٥ از طريق حکومت به پارلمان ارائه نمايد.

٢- بادرنظرداشت اينکه تمام مراحل تخنيکى و تدارکاتى پروژه لين انتقال برق ٥٠٠ کيلوولت از شمال به جنوب طى دونيم سال گذشته اجرا شده و به اساس يافته هاى کميسيون ملى از بررسى اوراق مربوط، مراحل تدارکاتى پروژه از حالت تعليق بيرون شود.

تائید یافته های کمیسیون بررسی پروژه برق منطقه یی ترکمنستان از سوی رئیس جمهور و دستور وی مبنی بر آغاز روند اجرای این پروژه در حالی صورت می گیرد که هفته گذشته در مخالفت با عملی شدن این خط برق از طریق سالنگ، تظاهرات گسترده یی در کابل و بامیان صورت گرفت.

پس از بروز این جنجال، رئیس جمهور حکم تعلیق پروژه را صادر کرد و کمیسیونی را موظف ساخت تا آن را بررسی کند.

همزمان، شرکت آلمانی فشنر که ماستر پلان برق افغانستان را تهیه کرده است در گزارشی که نسخه کامل از طریق پژواک نشر شد، “مزایای” مسیر سالنگ را نسبت به مسیر بامیان بر شمرد و خواهان در نظر گرفتن آن از سوی حکومت و نهادهای تمویل کننده این پروژه شد.

Visits: 6

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر