زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دانش: بدون اصلاحات انتخاباتى جامعۀ جهانى کمک مالى نخواهد کرد

دانش: بدون اصلاحات انتخاباتى جامعۀ جهانى کمک مالى نخواهد کرد

author avatar
8 Jun 2016 - 13:59
دانش: بدون اصلاحات انتخاباتى جامعۀ جهانى کمک مالى نخواهد کرد
author avatar
8 Jun 2016 - 13:59

 کابل (پژواک،١٩جوزا٩٥): معاون دوم رييس جمهور، ضمن تاکيد بر برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی در سالجاری، از نمایندگان مردم در ولسی جرگه خواست تا با تصویب فرمان تقنینی رییس جمهور، زمینۀ برگزاری انتخابات و اصلاحات را فراهم نمایند.

به اساس ماده هشتاد و سوم قانون اساسى، بايد انتخابات ولسى جرگه در سى الى شصت روز پيش از اول سرطان سال گذشته برگزار ميشد؛ اما تا حال اين کار نشده و کميسيون مستقل انتخابات، ٢٤ ميزان ١٣٩٥ را روز انتخابات اعلام کرده است.

رييس جمهور، به اساس موافقتنامه سياسى ايجاد حکومت وحدت ملى، براى نخستين مرتبه در رخصتى هاى تابستانى سال گذشتۀ شوراى ملى، فرمان اصلاح نظام انتخاباتى را صادر کرد؛ اما بعد از رخصتى از سوى شوراى ملى رد شد.

سرور دانش معاون دوم رییس جمهور، امروز در نشست عمومی ولسی جرگه، برگزاری انتخابات ولسی جرگه وشورا های ولسوالی را در سالجاری، جزء مسوولیت مشترک حکومت و شورای ملی عنوان کرد.

اوگفت: "جامعه جهانی، برگزاری انتخابات و اصلاحات را؛ پیش شرط همه همکاری ها در کنفرانس هاى پیش رو (وارسا و بروکسل) دانسته است، امکانات مالی هم در حالی فراهم شدن است."

 به گفته موصوف، رییس جمهور غنی به منظور درخواست کمک های تخنیکی و مالی، یک نامه را به سرمنشی سازمان ملل متحد فرستاده است.

وی همچنان علاوه کرد که از وضعیت عمومی کشور نیز بررسی صورت گرفته و این گزارش، رسما به سازمان ملل متحد فرستاده شد است.

دانش خطاب به اعضای جرگه کرده افزود: "اکنون کلید اصلاحات انتخابات به دست شما است، با تصویب فرمان تقنينى رييس جمهور، شما میتوانید راه را  برای برگزاری انتخابات و آغاز اصلاحات باز نمایید؛ شما با تصمیم معقول و خردمندانه می توانید هرچه زودتر، زمینه برگزاری انتخابات رافراهم نمایيد."

این درحالی است که عبدالرووف ابراهیمی رییس ولسی جرگه نیز سه روز قبل، آوردن اصلاحات در پروسه انتخابات را یک نیاز عاجل به منظور اعادۀ اعتماد مردم نسبت به اين پروسه خوانده گفته بود: «تا زمانی که اصلاحات به جود نیاید، برعلاوۀ اینکه انتخابات برگزار نخواهد شد، جامعه جهانی نیز کمک مالی نخواهند کرد.»

وی همچنان از اعضای جرگه خواسته بود تا فرمان تقنینی رییس جمهور در مورد تشکیل، صلاحیت و وظایف کمیسیون های انتخاباتی را که به جرگه مواصلت کرده، تایید نمایند.

فرمان دومى رييس جمهور، در اين مورد در رخصتى هاى زمستانى شوراى ملى صادر وبه ولسى جرگه فرستاده شده؛ اما جرگه تا حال در مورد  آن تصميم اتخاذ نکرده است.

اين درحالى است که به اساس قانون، شوراى ملى صلاحيت رد و تاييد فرامين تقنينى را دارد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر