زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

صديقى: منابع عايداتى و مالى طالبان از بين برده ميشود

صديقى: منابع عايداتى و مالى طالبان از بين برده ميشود

author avatar
8 Jun 2016 - 15:02
صديقى: منابع عايداتى و مالى طالبان از بين برده ميشود
author avatar
8 Jun 2016 - 15:02

کابل (پژواک، ١٩ جوزا ٩٥): مقام­هاى وزارت هاى داخله و معادن کشور، استخراج غیرقانونی برخى معادن از سوى طالبان را منابع عایداتی و مالی اين گروه دانسته، از اقدامات جدى حکومت بخاطر از بين بردن اين منابع خبر دادند.

در پی نشر گزارش (گلوبل ويتنس) به ارتباط استخراج غیرقانونی معادن افغانستان از سوی طالبان مسلح، قوماندانان محلى و بعضى اعضاى شورای ملی، سخنگویان وزارت­های امور داخله و معادن و پترولیم، امروز در یک نشست خبری مشترک در کابل، در برابر رسانه ها حاضر شدند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله گفت بررسی که در رابطه به استخراج غیر قانونی معادن افغانستان از سوی نهاد بین المللی تحقیقی (گلوبل ويتنس) صورت گرفته، یک کار بزرگ است و این گزارش مورد مطالعه قرار می­گیرد.

موصوف افزود: "ما تلاش می­کنیم که از استخراج غیرقانونی معادن جلوگیری کنیم و در این راستا کارهايی را نیز انجام داده ایم؛ اما کافی نیست. ما در روشنی به یافته های این نهاد تعهد داریم که از استخراج غیر قانونی معادن در افغانستان جلوگیری صورت بگیرد؛ به خصوص کسانی که در این کار دست دارند."

وی گفت که ظرف یکسال گذشته، از قاچاق و استخراج غیر قانونی کرومایت در معادن لوگر و خوست از سوی پولیس ملی جلوگیری به عمل آمده، تدابیر سخت­گیرانه اتخاذ شده است و اکنون در این معادن تشویش وجود ندارد.

به گفته او، پولیس شماری از افراد را در لوگر که در استخراج غیر قانونی معادن دست داشته اند، بازداشت و به مراجع عدلی سپرده است.

موصوف همچنان خاطر نشان کرد که پولیس سال گذشته، ٦٥ عراده موتر کاماز مملو از لاجورد بدخشان را که یک میلیارد افغانی ارزش داشت و از سوی برخی ها قاچاق می­شد، در پروان متوقف و ضبط نمود.

به گفته صدیقی، طالبان که آگاهانه به استخراج غیر قانونی معادن افغانستان دست می­زنند، روز گذشته در جلسه شورای امنیت فیصله به عمل آمد تا نهادهای امنیتی افغانستان، مشترکاً طرح های مشخصى برای از بین بردن منابع عایداتی طالبان داشته باشند.

او گفت: "یکی از منابع عایداتی و مالی طالبان استخراج غیر قانونی یا قاچاق معادن افغانستان است؛ طالبان امروز نه تنها که از قاچاق مواد مخدر بهره می­برند، با تاسف معادن افغانستان را نیز آماج قرار داده اند و معادن که سرمایه ملی است، علیه مردم افغانستان استفاده می­کنند."

موصوف افزود در ساحاتی که مشکل امنیتی وجود داشته، برخی افراد سودجو با استفاده از چنین وضعیت، دست به استخراج غیر قانونی معادن می­زنند.

وی گفت که بخشى از تلاش­های پولیس در چارچوب عملیات شفق در از بین بردن ریشه های عایداتی طالبان می­باشد و در جاهايی که معادن افغانستان است، برای متلاشی ساختن طالبان تلاش­ها چند برابر می­گردد.

محی الدین نوری سخنگوی وزارت معادن و پترولیم گفت که اين وزارت، از نشر گزارش (گلوبل ويتنس) استقبال می­کند؛ اما تایید و رد ارقام ارایه شده در گزارش، از سوی این نهاد کار دشوارخواهد بود.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر