زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سالانه بین ٦٠ تا ٧٠ هزار تُن آرد غنی شده در افغانستان توزیع می شود

سالانه بین ٦٠ تا ٧٠ هزار تُن آرد غنی شده در افغانستان توزیع می شود

author avatar
15 Jun 2016 - 17:29
سالانه بین ٦٠ تا ٧٠ هزار تُن آرد غنی شده در افغانستان توزیع می شود
author avatar
15 Jun 2016 - 17:29

کابل (پژواک، ٢٦ جوزا ٩٥): مسوولان سازمان غذایی جهان(WFP) می گویند که هر سال، حدود ٦٠ تا٧٠ هزار تن آرد غنی شده را از طریق پروژه های خود در افغانستان توزیع می کنند.

وحيدالله امانى مسوول مطبوعاتى سازمان غذايى جهان در افغانستان، این موضوع را امروز هنگام بازديد از توليد آرد غنی شده در کارخانه آرد "باختر" در کابل بیان کرد.

وی گفت که هر سال، حدود ٦٠ تا ٧٠ هزار تن آرد که توسط ویتامین های مورد نیاز، فولیک اسید و زینک غنی می شود، از طریق پروژه های این سازمان در مناطق مختلف کشور توزیع می شود.

به گفته امانی، برنامه غنى سازى آردهای خوراکی در افغانستان، از سال ١٣٨٥  به کمک سازمان غذایی جهان آغاز شده و در حال حاضر، این سازمان آرد غنی شدۀ مورد نیاز خود را از شش کارخانه آرد در کابل، هرات، کندز، بلخ و ننگرهار خریداری می کند.

مسوول مطبوعاتی سازمان غذایی جهان خاطر نشان کرد  که این سازمان، در مجموع به شمول این شش کارخانه، با ٢٧ کارخانه آرد بخاطر تولید آرد غنی شده و عرضۀآن به بازار همکاری می کند.

وى آرد غنى شده را براى کاهش سوء تغذیه به خصوص در اطفال، کم خونى زنان حامله و تکميل ويتامين مصرف کنندگان، مؤثر خواند و گفت که سازمان ملل متحد تلاش می کند با گسترش این برنامه، تمام آرد خوراکی مورد نیاز افغانستان را غنی کند.

عبدالمتين مسوول فابريکه توليد آرد باختر گفت که افغانستان، سالانه به شش میلیون تن آرد نیاز دارد که از آن جمله، حدود ٣٠ درصد آن از طریق این کارخانه و ٢٦ کارخانۀ دیگر در ولایات مختلف کشور تولید و به بازار عرضه می شود.

داکتر همايون لودين مسوول ديپارتمنت تغذیه وزارت صحت عامه، ضمن تقدير از برنامه غنى سازى آرد، گفت که اکثر آردهاى وارداتى، برعلاوه اينکه با ويتامين های مورد نیاز غنی نشده است، از کيفيت خوبی نيز برخورد دار نيست

 وى افزود که به اساس سروی که سه سال قبل صورت گرفته است،٤١ در صد اطفال کشور به سوء تغذیه، ٤٤  درصد اطفال زير سن پنج سال به کم خونى و ٤١ درصد زنان ١٥ تا ٤٩ ساله، با کم خونی مواجه هستند.

داکتر لودین تصریح کرد که استفاده از آرد غنی شده، می تواند سبب کاهش این کمبود ها شود.

 بر پایه معلومات اداره احصائیه مرکزی افغانستان، سال ۱۳۹۴، مقدار ٤،٧ ميليون تن گندم در کشور توليد شده است که نسبت به سال ١٣٩٣ مقدار ١٢،٩ درصد کاهش را نشان مى دهد و علت آن نیز کاهش کشت گندم للمی بوده است.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر