زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حاصلات تربوز و خربوزه در سمنگان، امسال بى سابقه بوده است

حاصلات تربوز و خربوزه در سمنگان، امسال بى سابقه بوده است

author avatar
3 Aug 2016 - 13:57
حاصلات تربوز و خربوزه در سمنگان، امسال بى سابقه بوده است
author avatar
3 Aug 2016 - 13:57

ابیک(پژواک، ١٣ اسد ٩٥): در سمنگان امسال نسبت به سال گذشته، به دنبال استفاده از روش هاى جديد زراعتى، کشت خربوزه و تربوز١٩ درصد؛ اما حاصلات آن ٢٩ درصد افزايش يافته است.

نورمحمد آمر امور زراعتى رياست زراعت و مالدارى سمنگان، به آژانس خبرى پژواک گفت که سال گذشته، در اين ولايت در ٦٣٥٠ هکتار زمين خربوزه و تربوز کشت شده بود؛ اما امسال اين رقم به ٧٥٥٠ هکتار رسيده است.

موصوف به اساس بررسى هاى تخمينى اداره يادشده گفت که سال گذشته، حاصلات تربوز و خربوزه ٥٢ هزار تن حاصل داشت.

به گفته او بررسى هاى ابتدايى نشان مى دهد که امسال حاصلات اين دو نوع ميوه، به ٦٧ هزار تن خواهد رسيد. در سمنگان برداشت حاصل اين دو نوع ميوه در آخر جوزا آغاز و تا ماه سنبله ادامه پيدا مى کند.

به اساس معلومات نورمحمد، بررسى ها نشان مى دهد که سال گذشته، از مدرک حاصلات ميوه هاى يادشده ٤٤٥ ميليون افغانى عايد به دست آمده بود؛ اما امسال اين رقم به بيش از ٥٨٠ ميليون افغانى خواهد رسيد.

گلاب الدین غیاثی مدیرحفاظت نباتات اداره زراعت گفت که توجه جدی اداره زراعت به کشت تربوز و خربوزه،  دادن آموزش هاى فنى به دهاقين، ترويج سيستم هاى جديد زراعتى چون کشت زير پلاستيک و غيره، سبب افزايش حاصلات و تشويق دهاقين براى کشت بيشتر اين نوع ميوه ها شده است.

موصوف افزود که تلاش هاى آن اداره در بخش هاى يادشده، از چندين سال به اين طرف ادامه دارد و بنا بر همين تلاش ها حاصلات امسال اين ميوه ها در اين ولايت بى سابقه بوده است.

فيض محمد باشنده قريه غزنيگک ولسوالى حضرت سلطان اين ولايت، حين فروش خربوزۀ نوع "امرى" در ايبک مرکز ولايت سمنگان، به آژانس خبرى پژواک گفت که حاصلات خربوزه و تربوز، در منطقه آنها نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.

"امری" بهترین نوع خربوزه می باشد.

وى افزود که اين حاصلات به دنبال استفاده از روش هاى جديد کشت اين دو نوع ميوه، افزايش پيدا کرده است. او نگفت که حاصلات چه مقدار افزايش داشته است.

فيض محمد علاوه کرد که کارمندان اداره زراعت، به وى و دهاقين ديگر روش هاى جديدى چون کشت زير پلاستيک، استفاده از دواهاى جلوگيرى از آفات و تغيير در زمان کشت، آموزش داده شده است.

موصوف خاطرنشان کرد که سابق اين ميوه را در يک زمان کشت مى کرد؛ اما اکنون هر بيست روز بعد کشت مى کند و فايدۀ اين کار، اين است که حاصل آن در زمان هاى متفاوت برداشت مى شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر