زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تحقیق: رهبران حکومت به تعهدات خود در مورد معلولین عمل نکرده اند

تحقیق: رهبران حکومت به تعهدات خود در مورد معلولین عمل نکرده اند

author avatar
20 Oct 2016 - 20:00
تحقیق: رهبران حکومت به تعهدات خود در مورد معلولین عمل نکرده اند
author avatar
20 Oct 2016 - 20:00

کابل(پژواک،۲۹میزان۹۵): یک نهاد غیر دولتی می گوید که بر اساس یک تحقیق دریافته است که معلولین، رهبران حکومت وحدت ملی را در زمینه عمل به تعهدات شان نسبت به این قشر ناکام می دانند.

عبدالخالق ځاځی، رئیس مؤسسه "دسترسی برای معلولین افغان" امروز در یک نشست خبری در کابل که در راستای پیگیری تعهدات حکومت وحدت ملی بخاطر بهبود وضعیت معلولین برگزار شده بود، نتایج تحقیق تازه این نهاد را در این زمینه ارایه کرد.

وی گفت که این نهاد نظر بیش از دو هزار معلولین در ولایات کابل، پروان و خوست در شش ماه گذشته در مورد حکومت پرسیده است و اکثریت آنان گفته اند که رهبران حکومت به آنچه که به آنان وعده سپرده بودند، عمل نکرده اند.

ځاځی افزود:" ما در این سروی روی دو تعهد حکومت تمرکز داشتیم که یکی بخاطر بهبود وضعیت افراد دارای معلولیت و دوم ایجاد صندوق وجهی به خاطر رسیدگی به مشکلات آنها بود."

رئیس مؤسسه دسترسی برای معلولین افغانستان خاطر نشان کرد که ۷/۲ درصد نفوس کشور را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهد که بیشتر آنها معلولین جنگی نیز می باشند.

به گفته وی، با وجود نفوس زیاد معلولین، حکومت حتی در نشست های ملی و بین المللی آنان را در نظر نمی گیرد تا جایی که در نشست اخیر بروکسل هیچ نماینده از معلولین حضور نداشت.

عبدالخالق ځاځی خاطر نشان کرد که حکومت باید مطابق با یک پالیسی واضح، تعهدات خود را نسبت به این قشر عملی کند و بخاطر بهبود وضعیت اقتصادی آنان گام های عملی بردارد.

صبری اندر، یکی از معلولین که در این نشست خبری شرکت کرده بود گفت:" ما در این جا جمع شدم تا صدا خود را به گوش مردم و جهانیان برسانیم."

به گفته وی، در افغانستان معلولین با مشکل زیادی از جمله اقتصادی، بیکاری و برخوردهای تبعیض مواجه هستند و حتی در نهادهای دولتی تعداد آنان بسیار کم است.

در پایان این نشست، قطعنامه یی بیان شد که در آن از حکومت خواسته شده است تا به خواسته های معلولین در زمینه بهبود وضعیت زندگی آنان و افزایش حضور این قشر در مکاتب، پوهنتون ها و نهادهای دولتی به صورت جدی توجه کند.

شفافیت در زمینه ارایه بورسیه های تحصیلی به معلولین، بلند بردن معاش معلولین و ایجاد صندوق وجهی برای آنان، مشخص کردن تعداد دقیق معلولین کشور، و تغییر معینیت شهدا و معلولین به وزارت از دیگر خواسته های بود که در این قطعنامه بر اهمیت عملی شدن آن تاکید شده بود.

در بخشی از این قطعنامه هشدار داده شده است در صورتی که حکومت به خواسته های جامعه معلولین کشور عمل نکند، آنان روند دادخواهی خود را در این زمینه ادامه خواهند داد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر