زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

۵۷ درصد دختران افغان قبل از١٨سالگى مجبور به ازدواج مى شوند

۵۷ درصد دختران افغان قبل از١٨سالگى مجبور به ازدواج مى شوند

author avatar
25 Oct 2016 - 16:47
۵۷ درصد دختران افغان قبل از١٨سالگى مجبور به ازدواج مى شوند
author avatar
25 Oct 2016 - 16:47

کابل (پژواک، ۴ عقرب ۹۵): از روز بين المللى "دختر" در حالی درکابل تجليل به عمل آمد که هنوز هم ۵۷ درصد دختران درافغانستان، پيش  از رسيدن به سن ۱۸ سالگی مجبور به ازدواج می شوند.

در محفلی که امروز به هدف روز بين المللى "دختر" در کابل برگزار گرديده بود، وزير معارف، نماينده وزارت اطلاعات و فرهنگ، نهادهای مدافع حقوق اطفال و مسوولين مکتب موسيقی افغانستان شرکت داشتند.

انا مافيا لاگتسن مسوول دفتر نجات کودکان درافغانستان (Save The Children) دراين محفل گفت که ازدواج های قبل از وقت يکی از بزرگترين چالشها در حال حاضر دربرابر دختران افغان قرار دارد .

وی علاوه کرد: "بسيار غيرقابل باور است که ۵۷ درصد دختران ما در افغانستان پيش از اينکه ۱۸ ساله شوند، مجبور به ازدواج می گردند و با وجود تمام پيشرفت های که در سال های گذشته در افغانستان داشتيم، افغانستان هنوز هم يکی از دشوار ترين کشورها براى دختران است."

مسوول دفتر نجات کودکان درافغانستان با ابراز اينکه دختران افغان هر روز با خشونت و محروميت از حقوق اساسی شان، مانند تعليم و تربيه و صحت روبرو اند و با اين مشکلات دست و پنجه نرم می کنند گفت که ساختن زندگی اطفال نه تنها در افغانستان بلکه در تمام دنيا رسالت مشترک همه گی است، بايد تلاش شود که هر شخص سهم خود را در حل کردن مشکلات دختران ادا کنند.

خانم لاگتسن افزود:" دفتر نجات کودکان متعهداست که در ساختن زندگی اطفال نه تنها در افغانستان بلکه در تمام دنيا کارکند این  رسالت مشترک تمام ما و شما است که برای اطفال کار کنيم و يک زندگی و آينده بهتر را برای شان تضمين کنيم ."

موصوف خاطرنشان ساختن که يک افغانستان صلح آميز و يک افغانستان آرام بدون سرمايه گذاری بالای اطفال ممکن نيست .

وی، با ابراز اينکه در حال حاضر ۱،۹ ميليون طفل کارگر در افغانستان وجود دارد گفت که يک تعداد آنان را دختران تشکيل می دهد.

اسدالله حنيف بلخی وزير معارف که در اين نشست حضور داشت گفت، افرادی که در مناطقی دور دست کشور از علم و دانش بی بهره مانده اند، در آن ساحات بيشتر دختران  مورد آزار و اذيت، ظلم و تجاوز قرار می گيرند.

وزير معارف افزود: "حکومت افغانستان تلاش می کند که ديگر حقوق دختران زيرپا نشود."

موصوف، با بيان اينکه آنان بخاطر مشارکت خانم ها در مديريت، تصميم تازه ای گرفته اند گفت: "ما پلان داريم که در هر ولايت معاون رياست معارف يک زن  باشد که کار روی آن آغاز گرديده و فردا از زنان کانديد در اين پست ها امتحان اخذ می شود."

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر