زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دانش: ايجاد خط آهن، تحول بزرگ در بخش تجارت خارجی افغانستان است

دانش: ايجاد خط آهن، تحول بزرگ در بخش تجارت خارجی افغانستان است

author avatar
28 Nov 2016 - 18:36
دانش: ايجاد خط آهن، تحول بزرگ در بخش تجارت خارجی افغانستان است
author avatar
28 Nov 2016 - 18:36

کابل (پژواک، ٨ دلو ٩٥): سرور دانش معاون دوم رييس جمهور می گويد با ایجاد خط آهن، افغانستان می ‌تواند علاوه بر بنادر کراچی و چابهار، از طریق خط آهن نیز با دنیای خارج ارتباطات بازرگانی داشته باشد و هزینۀ جابجایی اجناس تجارتی بازرگانان افغان را به نحو چشم‌گیری کاهش دهد.

خط آهن افغانستان- ترکمنستان در بندر آقینه، امروز ٨ دلو با حضور رییس جمهور افغانستان و رییس جمهور ترکمنستان و مقامات عالیرتبۀ دو کشور گشایش یافت.

سرور دانش معاون دوم رييس جمهور در اين مورد گفته است: "امروز ما شاهد یکی از بزرگترین تحولات مهم اقتصادی و تجارتی معطوف به منافع ملی افغانستان بودیم، که نویدبخش آینده‌ای سرشار از امید و بهروزی برای مردم ما است."

موصوف افزوده است که  خط آهن افغانستان ـ ترکمنستان، بخشی از راه لاجورد است که افغانستان را از طریق کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان به دریای سیاه و سپس با عبور از ترکیه به اروپا وصل می ‌کند و از سوی دیگر، با عبور از کشورهای تاجکستان و قرغیزستان به چین متصل می سازد.

دانش گفته است که با ایجاد این خط آهن، افغانستان می ‌تواند علاوه بر مسیرهای بندرکراچی در پاکستان و بندر چابهار در ایران، از طریق ریلی نیز با دنیای خارج ارتباطات بازرگانی داشته باشد و هزینه جابجایی اجناس تجارتی بازرگانان افغان را به نحو چشم‌گیر کاهش دهد.

به گفتۀ معاون دووم رييس جمهور، این خط آهن از لحاظ ژئو- اکونومیک و زیرساخت‌های مرتبط، می‌تواند باعث همگرایی منطقه ای و تأمین منافع کشورها شده و ایجاد ثبات را در پی داشته باشد. با اتصال افغانستان به خطوط ریلی میان قاره‌ای، تحول بزرگی در بخش تجارت خارجی افغانستان به وجود خواهد آمد.

دانش گفته است: "حکومت وحدت ملی، از یک‌سال پیش تلاش‌های جدی را در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و توجه به زیرساخت‌های آن به کار گرفته، که می توان به عنوان مثال از افتتاح بند سلما، امضای قرارداد بند چابهار، لین گاز تاپی، کاسا یکهزار و امروز افتتاح خط آهن ترکمنستان و افغانستان را نام برد."

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر