زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اطفال زيادی در باميان سرگرم کار شاقه اند

اطفال زيادی در باميان سرگرم کار شاقه اند

author avatar
6 Dec 2016 - 11:59
اطفال زيادی در باميان سرگرم کار شاقه اند
author avatar
6 Dec 2016 - 11:59

باميان (پژواک،١٦قوس ٩٥): شمار زيادی از اطفال در ولايت باميان، به دليل فقر مجبوراند تا در شرايط دشوار و با دستمزد اندک، کار شاقه انجام دهند و از آموزش و رفتن به مکتب محروم شوند.

سميع الله يکی از اين اطفال باميانى است که برای گرم کردن خانه اش، از کوه هيزُم می آورد. وی که پانزده سال سن دارد مى گويد که هميشه مصروف کار شاقه بوده و نتوانسته که به مکتب برود؛ اما علاقه زياد دارد تا مکتب برود.

وى درصحبت با پژواک گفت: "هرصبح تاريک از خواب ميخيزم، برای آوردن هيزم سه ساعت پياده  ميروم تا به کوه ميرسم و بعد از جمع نمودن هیزُم، بايد سه ساعت دو باره به خانه برگردم، نان خشک با خود مى برم تا وقتی ظهر مى شود بخورم."

اين کودک باميانى افزود: "پدرم معيوب است نمى تانه کار کنه، مصارف خانه را من و مادرم پوره مى کنيم، مادرم هرروز با شستن لباس های مردم ويا قالين شويى وصفاکارى در خانه های مردم، مصروف مى باشد ومزدى که به دست مى آورد خرج خانه ميکند."

سميع الله که درخانواده پنج نفرى بشمول پدر و مادر، دو خواهر کوچک هم دارد؛ درگفتگو با پژواک گفت: "نميتانم شما را به خانه ببرم تا از وضعيت ما خوبترخبر شويد، پدرم قهر مى شود؛ چون دوست ندارد در مورد مشکلات صحبت نماييم، پدرم  ميگه کسی به درد  ما نميخوره، هرچه که هست بايد تحمل کرد."

اين پسر پانزده ساله افزود که اکثر روزها مجبور مى شود برای خانواده اش از بازار وهتل هاى شهر، غذا هاى پسمانده را بياورد.

محمد يقين يکی ديگر از اطفال باميانى که کار روزمره اش دهقانی است گفت که صبح هرروز،  برسر زمين ها رفته و درکنار ديگران کار زراعت را به پيش مى برد.

وى که ١٤ سال سن دارد، از نداشتن سواد خيلى رنج مى برد.

اين کودک  که بارگران زندگى برشانه هايش سنگينى نموده، درحاليکه افسردگى و ناراحتى در سيمايش به وضاحت مشاهده ميگردد، گفت: "پدرم پير و ناتوان است، مجبورم کارنمايم تا خرج و خوراک فاميل خود را  تهيه کنم."

وى افزود که زيادعلاقه داشت مکتب برود؛ اما روزگار ياری نکرد و روزانه درکارهاى شاقه بالاى  زمين های مردم مصروف مى  باشد تا در آخر روز مزد ناچيز به دست بياورد.

مقامات محلى درباميان نيز به اين مشکل اطفال باميانى صحه ميگذارند.

محمد صادق على يار رييس شورای عالی صلح باميان به پژواک گفت، متاسفانه فقر اقتصادى باعث  شده که  اکثر خانواده ها نتوانند به حقوق کودکان شان رسيدگی نمايند و به همين علت در بسياری موارد حقوق کودکان  نقض گرديده و کارهای شاقه بالاى شان تحميل ميگردد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر