زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

زنان ولايت نورستان از تمامى سهولت هاى زندگى محروم اند

زنان ولايت نورستان از تمامى سهولت هاى زندگى محروم اند

author avatar
3 Jan 2017 - 14:15
زنان ولايت نورستان از تمامى سهولت هاى زندگى محروم اند
author avatar
3 Jan 2017 - 14:15

جلال آباد (پژواک، ١٢جدى٩٥): رييس امور زنان ولايت نورستان مى گويد که زنان در اين ولايت، هنوزهم از تعليم محروم اند، سهولت هاى صحى ندارند و مصروف کارهاى شاقه مى باشند.

اين اظهارات را داکتر زاهده فيضان، امروز(١٤جدى) طى يک مصاحبۀ اختصاصى با آژانس خبرى پژواک ابراز داشت.

موصوف گفت که زنان ولايت نورستان، کارهاى شاقه اى چون آوردن چوب از کوه ها، دهقانى و ساير کارهاى ديگر را انجام مى دهند که علت آن مشکلات اقتصادى است؛ چرا که به گفتۀ او، مردان شان کارندارند و  کارهاى يادشده را، بدون زنان کسى ديگر انجام داده نمى تواند.

به گفتۀ فيضان، زنان اين ولايت در بخش صحت نيز با مشکلات زياد مواجه اند و حتى در سطح نورستان، يک داکتر زنانۀ ايم دى نيز وجود ندارد؛ فقط قابله و نرس ها هستند.

او گفت که کلينيک ها به شکل کامل کفايت نمى کند و پياده روى نيز يکى از مشکلات بزرگ براى زنان به خصوص براى خانم هاى حامله شمرده مى شود.

رييس امور زنان گفت که در بخش تعليم، اخيراً کمى پيشرفت صورت گرفته؛ اما در خود نورستان نه، بلکه دختران نورستانى براى کسب تعليم به ولايت ننگرهار رفت و آمد مى کنند.

داکتر زاهده فيضان در ارتباط به قضاياى خشونت عليه زنان گفت که امسال ٥٥ قضيه نزد آنها ثبت شده، که ٢٥ قضيۀ آن به وساطت قومى حل شده و اکثريت آن، فرار از خانه مى باشد.

لت و کوب، طلاق، ندادن ميراث و فرار دختران از خانه، شامل قضاياى مذکور مى باشد.

موصوف افزود که رياست امور زنان، بخاطرى در حل مشکلات زنان ناکام مانده که امکانات لازم در اختيار ندارد و نه هم موسسات در اين ولايات فعاليت دارد، که از آنها کمک بخواهند.

فيضان علاوه کرد که اين رياست، تاکنون ساختمان ندارد و در يک محل نامناسب فعاليت مى کند؛ چرا که اين اداره هيچ نوع بودجۀ انکشافى ندارد.

او گفت که همه ساله کمپاين آگاهى عامه را به منظور حل مشکلات زنان و تشويق آنها به تعليم انجام مى دهد و خانواده هاى بيشترى را مجبور کرده که به دختران خود اجازۀ تعليم دهند.

 به گفتۀ او، تاکنون هيچ پوليس و څارنوال زن در ولايت نورستان وجود ندارد و براى آنها زندان زنانه و خانۀ امن هم ساخته نشده است.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر