زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در پنج ماه بيش از ده هزار تن کشته و مجروح گرديده اند

در پنج ماه بيش از ده هزار تن کشته و مجروح گرديده اند

author avatar
4 Jan 2017 - 18:26
در پنج ماه بيش از ده هزار تن کشته و مجروح گرديده اند
author avatar
4 Jan 2017 - 18:26

کابل (پژواک، ١٥ جدى ٩٥): در پنج ماه گذشته در افغانستان، به شکل اوسط روزانه نزديک به ٧٠ تن کشته و زخمى شده و بيش از سه قسمت اين تلفات و جراحات در ماه اکتوبر رخ داده؛ اما بعد از آن سطح تلفات و جراحات با گذشت “فصل جنگ” کاهش يافته است.

گزارش هاى روزانۀ آژانس خبرى پژواک، که به اساس اظهارات منابع مختلف تهيه شده است، نشان مى دهد که در پنج ماه اخير سال ٢٠١٦ ميلادى، مجموعاً ٧٧٧ حملۀ مختلف صورت گرفته، که در نتيجۀ آن ٥٨٨٧تن کشته شده و ٤٤١٠ جراحت برداشته اند.

بخش بيشتر تلفات و جراحات مذکور، در درگيرى هاى رو در رو و حملات هوايى وارد گرديده است.

گزارش ها نشان مى دهد که از جملۀ هر ١٧ تن، يک تن در حملات انتحارى، يک تن در حملات هدفى؛ و از جمع هر ١٢ تن، يک تن در انفجار ماين کنار جاده و ساير انفجارات کشته و مجروح گرديده اند.

بريد جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوى وزارت دفاع ملى گفت که سطح تلفات و جراحات در درگيرى هاى رو در رو و حملات هوايى، به خاطرى بيشتر بوده که نيروهاى دولتى قوى اند، تلفات و جراحات بيشتر به مخالفين مسلح در جريان درگيرى هاى رو در رو وارد نموده اند.

موصوف تعداد دقيق آن را نشان نداد؛ اما افزود: “در مورد تلفات و جراحات نيروهاى افغان، بايد با وضاحت بگويم که اکثريت تلفات پرسونل ما فقط و فقط در انفجارات ماين ها صورت مى گيرد.”

اما جنرال متقاعد زلمى وردک، آگاه امور نظامى گفت که تلفات و جراحات درگيرى هاى رو در رو، به خاطرى بيشتر است که افراد هر دو طرف در جنگ اشتراک مى کنند و در همچو درگيرى ها، علاوه بر طرف هاى درگير، افراد ملکى نيز کشته و مجروح مى شوند.

موصوف نيز ارقام تلفات و جراحات را در دست نداشت و افزود: “اين درست است که نيروى هوايى تا يک اندازه قوى شده است؛ اما بالمقابل بعضى افراد آن، تجربه ندارند و يا هم گزارش نادرست به آنها داده مى شود؛ از همينرو گاهگاهى حملات شان بالاى محلات صورت مى گيرد، که اکثريت آن مناطق مسکونى است و به عوض هدف خود، غير هدف را هدف قرار مى دهند که باعث تلفات و جراحات مى شود.”

سطح نا امنى هاى در ولايات

گزارش ها نشان مى دهد که نصف از ٧٧٧ حمله، در ولايات ننگرهار، هلمند، کندهار، فارياب، کابل و فراه؛ و متباقى در ٢٥ ولايت ديگر صورت گرفته است. پژواک در اين مورد، گزارش حمله از ولايات پنجشير، باميان و دايکندى دريافت نکرده است.

 معاون وزارت دفاع ملى، در مورد ولاياتى که حملات کم در آن صورت گرفته است، گفت: “اين ولايت از لحاظ استراتيژکى اهميت زياد دارد؛ مثلا در ولايت هلمند قاچاق سلاح، انسان و مواد مخدر جريان دارد، دشمن مى خواهد که با توسعۀ صلاحيت خود از منابع يادشده استفاده نمايد، مثلا در ولايت ننگرهار کوکنار کشت مى شود، دشمن مى خواهد که امکانات مالى خود را از طريق تسلط خود بالاى مناطق مذکور بيشتر نمايد.”

جنرال وردگ گفت که هر کدام از مناطق يادشده، اهميت استراتيژيک دارد. موصوف به گونۀ مثال گفت که در پهلوى ساير دلايل، يک علت افزايش حملايت در ولايت ننگرهار، اين بود که گروه داعش مى خواست مراکز محکم در آنجا داشته باشد.

به نظر وى، قاچاق و کشت بيشتر مواد مخدر نيز در ولايت ننگرهار و هلمند است که اين کار، در افزايش جنگ ها و نا امنى ها نيز نقش داشته است.

سروى وزارت مبارزه با مواد مخدر و ادارۀ مبارزه با مواد مخدر و جرايم ملل متحد (UNODC)، نشان مى دهد که بيشتر از نصف کوکنار افغانستان، در ولايت هلمند کشت مى شود و ننگرهار نيز از جملۀ پنج ولايت کشور است که کوکنار بيشتر نسبت به ساير ولايات در آن کشت شده است.

وردک افزود که در ولايات باميان، دايکندى و پنجشير بخاطرى حملات نشده بود که مردم پنجشير،  با هم وحدت دارند و باشندگان ولايات دايکندى و باميان نيز با هم متفق و مربوط يک قوم(هزاره) مى شوند؛ آنها نمى خواهند که به خود مشکلات ايجاد نمايند.

تلفات و جراحات

کشته شده ها و زخمى هاى پنج ماه گذشته، شامل مخالفين مسلح، نيروهاى دولتى و افراد ملکى به شمول زنان و اطفال مى باشند؛ اما آژانس پژواک آمار ويژه را نشر نمى کند؛ چرا که در مورد آن منابع مختلف، اظهارات مختلف کرده و تفکيک همۀ آن امکان ندارد.

از کشته شده ها و زخمى شده هاى پنج ماه گذشته، از جمله هر ده تن؛ سه تن در ولايت ننگرهار، هلمند و کندز کشته و مجروح گرديده اند. در سمنگان يک تن کشته شده و يک تن زخمى شده است. در ميدان وردک و نيمروز نيز سطح تلفات و جراحات، نسبت به ساير ولايات پايين بوده است.

پژواک درهفت ماه اول سال گذشته و يا هم در سال ٢٠١٥ ميلادى، تعداد تلفات و جراحات تمامى نيروهاى امنيتى، مخالفين مسلح و افراد ملکى را به دست نياورده؛ تا آن را با سطح تلفات و جراحات پنج ماه گذشته مقايسه کند؛ اما گزارش ها نشان مى دهد که در پنج ماه گذشته، بيشتر تلفات و جراحات در ماه اکتوبر وارد گرديده و بعد از آن، سطح حملات و تلفات کاهش يافته است.

 

در پنج ماه گذشته، بيشترين تعداد تلفات و جراحات، به تاريخ هشت اکتوبر و تاريخ شش و هشت سپتمبر صورت گرفته است. در اين سه روز، حدود يک هزار تن کشته و مجروح گرديده اند.

معاون سخنگوى وزارت دفاع ملى، تعداد دقيق تلفات و جراحات را در پنج ماه گذشته ارايه نکرد؛ اما گفت: “ما اعلاميه هاى مطبوعاتى خود را روزانه به رسانه ها روان کرديم و شما مى توانيد که تعداد دقيق را از اعلاميه هاى منتشره به دست آوريد.”

موصوف در مورد افزايش و کاهش حملات، تلفات و جراحات در پنج ماه گذشته گفت که جنگ به علت تاکتيک هاى جنگى، گاهى شدت مى گيرد و گاهى هم کم مى شود.

او افزود که در ماه اخير فصل(اکتوبر) حملات و تلفات بخاطرى بيشتر بود که مخالفين مسلح، آخرين زور خود را آزمايش کرده و حملات را بيشتر کرده بودند.

به گفتۀ او، بعد از آن به شکل معمول حملات کم شده؛ چرا که با سرد شدن هوا و خزان شدن برگ هاى درخت، مخالفين مسلح، خود را پنهان کرده نمى توانند و حملات شان کم مى شود.

رادمنش گفت که طالبان، پلان داشتند که امسال ٦٠ ولسوالى و ٨ ولايت را تصرف نمايند؛ اما موفق نشده اند.

به گفتۀ او، تعداد و امکانات نيروهاى امنيتى، در چند ماه گذشته بالاى کاهش و افزايش حملات و تلفات تاثير نکرده؛ چراکه در تعداد نيروها تغيير نيامده و امکانات آنها نيز بيشتر شده است. او افزود  که از سال گذشته بدينسو، ١٣٠ تن از نيروهاى ناتو و امريکايى در افغانستان مستقراند و اين تعداد نيز تغيير نکرده است.

وردک نيز تاکتيک هاى جنگى را، در کاهش و افزايش جنگ ها دخيل دانست.

او گفت: “در اينجا فکتورهاى زيادى وجود دارد؛ مثلا اگر جنگ جبهه يى باشد، پس معلوم است که جنگ جبهه يى، زمان گير است و تلفات بيشتر نيز دارد؛ اما در ماه هاى آينده(زمستان) جنگ هاى چريکى و گوريلايى صورت مى گيرد، که براى مدت کوتاه است و تلفات آن نيز کم مى باشد.”

موصوف همچنان افزود که جنگ، بعد از ماه اکتوبر کم شده و علت بزرگ آن اين است که فصل فعلى در افغانستان، براى جنگ مناسب نيست، برگ هاى درختان ريخته و مخالفين خود را پنهان کرده نمى توانند؛ پس معمول است که جنگ کم مى شود.”

جنگ را بس کنيد!

اين، صداى افغان هايى است که اعضاى خانواده هاى خود را در جنگ ها از دست داده اند.

احمد میلاد ١٦ساله باشندۀ شهر فراه و متعلم در صنف نهم ليسۀ شهيد محمد نادر ايوبى اين ولايت، که پدرش حدود دو ماه قبل در يک حملۀ هدفى کشته شده است، از طرفهاى درگير خواست که: “براى خدا، جنگ را متوقف کنيد! قتل ها را بس کنيد! بگذاريد که اطفال و جوانان افغانستان، مانند جوانان و اطفال ساير کشورها، با خانواده هاى خود به آرامى زندگى کنند.”

او افزود که از جنگ نفرت دارد؛ چرا که از دست جنگ ها و دشمنى ها، نه تنها که پدرش کشته شده، اطفال زياد افغانستان يتيم شده و خانواده هايش بى سرپرست مانده اند.

احمد ميلاد گفت: “پدرم پوليس بود و از روزى که کشته شده است، زندگى ما سياه شده است؛ سه برادر کوچک و يک خواهر کوچک ما همه روزه از ما پرسان مى کنند که پدر ما کجا است؟”

عبيدالله بارکزى نمايندۀ مردم ارزگان در ولسى جرگه که پسر جوانش به نام حفيظ الله پاڅون، به تاريخ اول ماه جدى سال جارى، طى يک حملۀ مخالفين مسلح در کابل کشته شد،  گفت: “مرگ پسرم براى من از ديگران مهمتر نيست؛ اما به حيث يک پدر مرا بسيار رنج داد، در افغانستان همه روزه ده ها تن از نيروهاى ملى، مخالفين و مردم عام کشته مى شوند؛ درد همۀ آنها براى من مانند پسر است.”

بارکزى گفت که فعلاً تقريبا تمامى قربانيان جنگ هاى افغانستان، افغان ها هستند و از هر راه ممکن، بايد تلاش صورت گيرد که از کشتارهاى مذکور جلوگيرى شود.

ناتو بر اساس يک گزارش پژواک، گفته است که در جريان سال ٢٠١٦ ميلادى، فقط ١٥ فرد ملکى خارجى و سربازان، کشته شده که اکثريت شان امريکايى اند.

 بارکزى، از رهبران حکومت وحدت ملى خواست که اختلافات ذات البينى خود را کنار بگذارند و پاليسى هايى را ايجاد نمايند که براساس آن، افغانستان نجات يابد و از افغان کشى، جلوگيرى صورت گيرد.

موصوف از حکومت و طالبان تقاضا کرد که با صداقت، راه صلح را پيش گيرند، اولادهاى خود را براى خواست ديگران قربانى نکنند.

وى از جامعۀ جهانى به شمول امريکا خواست که تعهدات خود را در راستاى پيشرفت و خاتمۀ جنگ در افغانستان، تطبيق نموده و بعد از اين در معضلۀ افغانستان، از سياست دو رويه خود دارى نمايند.

 

 

Visits: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر