زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ده ها دختر فارغ شده از پوهنځی ژورنالیزم هرات تغییر شغل داده اند

ده ها دختر فارغ شده از پوهنځی ژورنالیزم هرات تغییر شغل داده اند

author avatar
16 Jan 2017 - 14:05
ده ها دختر فارغ شده از پوهنځی ژورنالیزم هرات تغییر شغل داده اند
author avatar
16 Jan 2017 - 14:05

شهرهرات (پژواک،٢٧جدى٩٥): ده ها دختر فارغ التحصيل پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون هرات، به دليل مشکلات جامعه و خانواده، از کارخبرنگارى محروم گرديده و ناگزير به تغيير شغل شده اند.

این دختران می گویند که به دلیل بافت سنتی جامعه و بدبینی خانواده‌های شان نسبت به این مسلک،  ناگزيز شده اند به مشاغل ديگر بپردازند.

زینب یکی از این بانوان جوان است که از پوهنتون هرات، از رشته‌ی ژورنالیزم فارغ شده است.

زینب  دیگر با مایکروفون، دستگاه‌های ثبت و تصویربرداری و هر آن چیزی که بیانگر کار یک خبرنگار امروز است وداع گفته است؛ گویا که وى رشتۀ خبرنگاری را نخوانده است.

از لباس ماشی‌رنگش و حاضری شاگردان که در دست دارد، می‌توان حدس زد که او اکنون یک معلم است.

زينب، به تاريخ ٢٧جدى در يک مصاحبۀ اختصاصى به آژانس خبرى پژواک گفت: "مشکلات سنتی درجامعۀ هرات، نداشتن امنیت جانی و شغلی و تبعیض در برابر زنان، از عواملی است که سبب شده تا زنان خبرنگار، یا در مکاتب معلم شوند و یا خانه نشین باشند."

زینب، تنها قربانی محدودیت های گوناگون جامعۀ هرات نیست، بلکه مانند او دختران دیگری هم هستند که علاقه به کار در رسانه ها دارند؛  اما نمی توانند به آرزوهای شان برسند.

خاطره که روزی رویای کار خبرنگاری را در سر می پروراند، حالا در ردیف ژورنالیست هايی قرار گرفته است که به جای کار در رشته مسلکی، به تدریس متعلمین مکتب پرداخته است.

خاطره گفت: "محیط كاری مناسبی وجود ندارد، عمده ترین مشكل، طرز دید بد مردم نسبت به كار كردن زنان در رسانه‌ها می‌باشد و حتی روشنفكران، این را نپذیرفته اند كه زنان می‌توانند دوشادوش مردان در رسانه‌ها كار كنند."

در همین حال، مسوولان نهاد بانوان خبرنگار درهرات، از حضور کمرنگ فارغان زن از پوهنځى ژورنالیزم در رسانه ها ابراز نگرانی می کند و دلیل تغییر شغل از سوی آنان را، انتخاب رشته ژورنالیزم به سلیقه خانواده شان میداند.

نقیبه بارکزی مسوول نهاد بانوان خبرنگار به پژواک گفت: "اول اینکه بیشتر خانمها به اساس سلیقه وخواست خانواده، رشتۀ ژورنالیزم را انتخاب می کنند و مورد دیگر اینکه زمانیکه وارد کار رسانه يی می شوند، با کار زیاد و مزد اندک مواجه گرديده و بر این اساس ناگزیر میشوند به شغل دیگری رو بیاورند."

مسوولان پوهنځی ژورنالیزم در هرات می گویند که بزرگترین چالش بر سر راه خبرنگاران زن در این ولایت، برداشت نادرست خانواده ها از فعالیت رسانه و جامعه سنتی این ولایت  می باشد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر