زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سردی هوا زندگى خيمه نشينان کابل را دشوارتر کرده است

سردی هوا زندگى خيمه نشينان کابل را دشوارتر کرده است

author avatar
24 Jan 2017 - 11:35
سردی هوا زندگى خيمه نشينان کابل را دشوارتر کرده است
author avatar
24 Jan 2017 - 11:35

کابل (پژواک، ٥ دلو ٩٥): خانواده هايى که از اثر جنگ و مشکلات ديگر، از محلات اصلى زيست شان بيجا شده و در شهر کابل زير خيمه ها زندگى مشقت بار را سپرى مى کنند، مى گويند که سردى هوا مشکلات آنها را بيشتر کرده و نياز به کمک دارند.

بر پایۀ معلومات رياست رسيدگى به بيجاشدگان داخلى و حالات اضطرار وزارت امور مهاجرين و عودت کنندگان، در شهر کابل پايتخت کشور، بيش از هفت هزار خانواده بیجاشدۀ داخلی در ٤٢ محل به سر می برند.  

عقب ليسه مصباح در منطقه پروژۀ تايمنى شهر کابل و منطقه چهارراهى قنبر اين شهر، از محلات خيمه نشينان بيجا شده مى باشند، که از هر سمت آن دود نفس گیر ناشی از سوخت پلاستیک در محیط و ماحول پخش می شود.

 

هرگاه به کوچه های تنگ، باریک و گِل آلود محلات زيست بيجا شده ها، پا بگذاری و کودکان پابرهنه را مشاهده کنى که دست ها و صورت شان از سردى هوا و نداشتن امکانات ترک خورده است، یاس و ناامیدی گلویت را می فشارد و احساس عجیبی از ناتوانی افراد بشر برایت رخ می دهد.

دردآورتر از همه این که اکثر این خانواده ها اکنون که درجه هواى کابل شب ها زير صفر مى باشد، برای گرم کردن سرپناه هایی گلى شان پلاستیک و پارچه های تکه یی را آتش می زنند تا از سردی زمستان در امان بمانند.

فیض محمد هفتاد ساله و باشندۀ اصلی ولسوالی موسی قلعه ولايت هلمند، از چهار سال به اين طرف همراه با خانواده اش در چهار اتاق گلى کوچک تاريک که سقفش با ترپال پوشانیده شده، در کمپ بيجاشده ها در چهارراهى قنبر زندگى مى کند.

در اتاق هاى اين خانواده، فرش های پلاستیکی کهنه پهن شده است و بر ورودى هاى بدون درب اين اتاق ها تکه هاى کهنه و چرکين آويزان است.

فيض محمد از آلام زندگى اش حکايت نموده گفت: «از جنگ و ترس طالبان که مبادا ما را بکشند، به کابل آمدیم، در این جا یک کمی گوش ما قرار شد؛ اما در این هوای سرد نه هیزم داریم، نه آرد و نه گندم، نه روغن و نه پیسه و از این زندگی کرده مرگ براى ما بهتر است.»

او افزود که با سرد شدن هوا مشکلات آنها بيشتر شده و اکثريت بيجا شده هاى اين محل توان خريد مواد سوخت را ندارند و در بخارى ها موادى چون پلاستيک، رابر، بوت کهنه و کاغذهايى که از گوشه و کنار شهر جمع آورى مى کنند را، مى سوزانند. 

ملک، باشنده اصلی ولسوالی کجکی هلمند و يک تن ديگر از باشنده هاى اين محل گفت که در این کمپ ١٣٧٧ خانوادۀ بيجاشده که اکثر آنها از ولايت هلمند مى باشند، زندگی می کنند و در جریان دو هفتۀ اخیر، از اثر سردى هوا چهار کودک و دو فرد مسن، جان شان را از دست داده اند.

موصوف افزود که تا به حال در جریان زمستان، دو موسسه با این خانواده ها کمک های غذایی و مواد سوختی نموده؛ اما کافی و بسنده نمی باشد؛ زیرا با سرد شدن هوا مشکلات بیشتر گردیده است.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر