زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دولت: حذف نام حکمتیار از فهرست تحریم نشانه موفقیت مذاکرات بین الافغانی است

دولت: حذف نام حکمتیار از فهرست تحریم نشانه موفقیت مذاکرات بین الافغانی است

author avatar
4 Feb 2017 - 19:18
دولت: حذف نام حکمتیار از فهرست تحریم نشانه موفقیت مذاکرات بین الافغانی است
author avatar
4 Feb 2017 - 19:18

کابل( پژواک، ۱۶دلو ۹۵): دولت افغانستان و حزب اسلامی، با استقبال از حذف نام حکمتیار از فهرست تحریم های سازمان ملل، آن را نشانه موفقیت مذاکرات صلح بین افغان ها و یگانه راه معقول و مثبت برای رسیدن به صلح خواندند.

اکرم خپلواک، رئیس کمیسیون اجرای توافقتنامه صلح دولت با حزب اسلامی حکمتیار، امروز در یک نشست خبری مشترک با نمایندگان ارشد این حزب در کابل گفت که عملی شدن مرحله به مرحله این توافقنامه بیانگر موفقیت "مذاکرات صلح بین‌الافغانی" است.

وی با اشاره به اقدام روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل در حذف نام حکمتیار از فهرست تحریم های این سازمان گفت که این اقدام در پی تلاش های دیپلماتیک دولت افغانستان صورت گرفته است.

خپلواک تصریح کرد که دیگر گروه های مخالف مسلح نیز با در نظر داشت این موفقیت، از طریق مذاکره با دولت افغانستان به جنگ پایان دهند و صلح را بپذیرند.

به گفته وی، دولت افغانستان "تمام تدابیر لازم" را برای "تامین امنیت و بازگشت آبرومندانه" حکمتیار روی دست گرفته است و کمیته‌های مختلف به شکل مشترک در حال عملی ‌سازی مواد توافقنامه صلح هستند.

اکرم خپلواک با بیان این که در حال حاضر آتش بس در تمام مناطقی که حزب اسلامی حاکم می باشد، برقرار است، گفت که لوی څارنوالی در زمینه آزادی زندانیان حزب اسلامی و کمیته موظف در امور نظامی نیز در راستای تثبیت افراد مسلح این حزب و بازگرداندن آنها به "زندگی عادی" کار می کنند تا با در نظر داشت اصول نیروهای مسلح کشور در چارچوب این نیروها جذب شوند.

محمد امین کریم، رئیس هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی با دولت، گفت:" برداشته شدن تعزیرات نمونه بسیار بارزی است که نشان می دهد یگانه راه معقول و مثبت برای رسیدن به صلح سرتاسری در کشور مذاکرات مستقیم بین الافغانی در داخل کشور با همه جناح هایی سیاسی و وفاق ملی است."

کریم با سپاس گزاری از حکومت و شورای عالی صلح، به ویژه رئیس جمهور خاطر نشان کرد که این مسئله نشان داد در صورتی که ملت افغانستان و جناح های سیاسی آن با هم به توافق برسند جامعه جهانی نیز پشتیبان روند صلح است.

این مقام حزب اسلامی گفت:" جانبین(دولت و حزب اسلامی) از روند کار راضی هستیم، کارهایی(است)که در روزهای آینده و هفته های آینده باید عملی شوند؛ آزادی دسته اول زندانیان(حزب اسلامی)، تخصیص زمین به مهاجرین، چگونگی تامین امنیت و اقامت گاه امیر حزب اسلامی و چگونگی ترتیب مراسم جشن استقبال از حکمتیار مسائلی هستند که حداکثر در دو تا سه هفته آینده تکمیل شوند."

به گفته وی با عملی شدن این موارد، راه برای حضور گلبدین حکمتیار در کابل هموار خواهد شد.

محمد امین کریم تصریح کرد که کمیسیونی مشترک برای شناسایی و تفکیک اعضای مسلح فعال و غیر فعال حزب اسلامی در ۳۴ ولایت کشور تشکیل شده است و انتظار می رود در هفته های آینده تعداد دقیق این افراد و مناطق حضور شان مشخص و سپس در مورد آنان تصمیم گرفته شود.

رئیس هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی افزود که این حزب متعهد است تا طرح انحلال شاخه نظامی اش را در مدتی که ضرور است مطابق با قانون اساسی و قانون انتخابات کشور عملی کند و فعالیت هایش را از طریق سیاسی  با جدیت ادامه دهد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر