زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“انفجار ماين و موادمنفجره درکشور، ماهانه حدود يکصد قربانى مى گيرد”

“انفجار ماين و موادمنفجره درکشور، ماهانه حدود يکصد قربانى مى گيرد”

author avatar
4 Apr 2017 - 16:19
“انفجار ماين و موادمنفجره درکشور، ماهانه حدود يکصد قربانى مى گيرد”
author avatar
4 Apr 2017 - 16:19

کابل (پژواک، ۱۵حمل۹۶): وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث می گوید که هنوزهم انفجار ماين و مواد منفجره درکشور، ماهانه حدود يکصد قربانى ميگيرد و تداوم جنگ سبب شده که با گذشت هرروز، ساحات تحت پوشش ماين ها ومواد منفجره افزايش يابد.

ویس احمد برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث،  که امروز در مراسم روز بین المللی ماین پاکی  صحبت ميکرد، افزود که  درحال حاضر، ماهانه حدود ۱۴۰ فرد ملکی بر اثر انفجار ماین ها و مواد منفجرناشده در کشور کشته یا زخمی می گردند.

وى اظهارنگرانى کرد که حدود ۷۰ در صد قربانیان ماین و مواد منفجرناشده اطفال مى باشند.

بربنياد گفته هاى موصوف، ۴۰هزار کیلومتر خاک کشور، ملوث به ماین ها و مواد منفجر ناشده بود، که در جریان ۲۷ سال گذشته اضافه از ۳۰هزار کيلومتر آن پاک سازی شد؛ اما در نتیجه جنگ های اخیر در کشور، ۶هزار کیلومتر دیگر جدیدا اضافه شده، که در حال حاضر ساحات ملوث به حدود ۱۵هزار کیلومتر می رسد.

برمک درادامه گفت که هنوزهم بیست درصد خاک کشور، ملوث به مواد منفجر ناشده باقی مانده است و عاری ساختن آن به۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون دالرهزينه نياز دارد.

او همچنان افزود که سالانه برای پیشبرد پاکسازی ساحات باقی مانده، به کم از کم ۸۰ میلیون دالر نیاز است.

موصوف افزود: "در صورتیکه جامعه جهانی ما را در این راستا کمک کند، تا پایان سال ٢٠٢٣  افغانستان عاری از ماین و مواد منفجره خواهیم داشت."

نظیفه ذکی عضو کمیسیون امور امنیتی و دفاعی ولسی جرگه نیز گفت: "این خیلی نگران کننده است که هر ماه، بیش از صد تن از هموطنان بخصوص اطفال در اثر انفجار ماین و مواد منفجرناشده  کشته یا معلول می شوند."

وی افزود با توجه به اين وضعیت، لازم است تا تلاش های جدی از سوی حکومت و جامعه جهانی بخاطر جلوگیری از تلفات ملکی و خنثی ساختن ماین و مواد منفجرناشده صورت گیرد.

محمد شهاب حکیمی رییس موسسه مرکز کشف و خنثی سازی ماین "MDC " با ابراز نگرانی از کمبود بودجه گفت: "به اساس پلان ده ساله پروگرام ماین پاکی افغانستان، این تعهد را به میان می آورد که تا مارچ ٢٠٢٣، افغانستان باید از وجود ماین ها و مهمات باقی مانده از جنگ پاک سازی شود؛ اما کمبود بودجه سبب شده است که ما به این تعهد دست پیدا نکنیم."

وی افزود که در سال روان ميلادى، آنها با ٧۵ درصد کمبود بودجه مواجه می باشند و نمی توانند ساحات باقی مانده را مطابق پلان، پاک سازی نمایند و اگر این مشکل به همین منوال ادامه یابد، افغانستان به هدف تعيين شده نخواهد رسید.

حکیمی  درادامه صحبت هايش گفت: "از ٢۷ سال به این طرف، پروگرام ماین پاکی در افغانستان ادامه دارد؛ اما افغانستان از وجود ماين، پاکسازى نشده و علت آن اين ست که از یک طرف ماین پاک می شود و از جانب دیگر، دشمن ساحات جديد را زیر ماین قرار می دهد.»

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر