زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سرمايه گذارى در زراعت رشد سريع اقتصادى و اشتغالزايى را بار مى آورد

سرمايه گذارى در زراعت رشد سريع اقتصادى و اشتغالزايى را بار مى آورد

author avatar
6 Apr 2017 - 12:20
سرمايه گذارى در زراعت رشد سريع اقتصادى و اشتغالزايى را بار مى آورد
author avatar
6 Apr 2017 - 12:20

کابل(پژواک، ١٧ حوت ٩٥): دولت افغانستان و سکتور خصوصى در حالى در بيش از يک دهۀ اخير بخش زراعت را ناديده گرفته است که فرصت هاى سرمايه گذارى هاى بزرگ در اين سکتور وجود دارد.

يافته هاى آژانس خبرى پژواک نشان مى دهد که سرمايه گذارى در زراعت افغانستان که در ١٤ سال اخير حدود چهار در صد سرمايه گذارى ها بوده، گزينۀ خوب و داراى کمترين خطر نسبت به ساير بخش­ها براى رشد سریع اقتصادى و اشتغالزايى مى باشد و يک سوم تمام زمين هاى افغانستان فرصت بالقوه براى توليد محصولات زراعتى مى باشد.

اين در حالى است که بانک جهانى رشد اقتصادى افغانستان در سال ٢٠١٦ را صفر عشاريه پنج در صد خوانده و به اساس معلومات اداره مرکزی احصائيه بيش از يازده ميليون تن از افراد واجد شرايط کار در کشور بيکار مى باشند و يا کار دايمى ندارند.

منابع فراوان آب ، آب و هوای مساعد برای زراعت و در دسترس بودن بیش از ٢١ میلیون هکتار زمین قابل زراعت که  بنا بر نبود زيربناها و امکانات لازم کشت نمى شود و يا هنوز آمادۀ کشت نشده است، بدان معنی است که افغانستان دارای پتانسیل برای جذب میلیاردها دالر سرمایه گذاری در اين بخش است.

آگاهان امور عدم توجه لازم دولت و سکتور خصوصى به توسعۀ زراعت و سرمايه گذارى بيشتر در اين بخش در يک و نيم دهۀ اخير را انتقاد مى کنند و مى گويند که براى خودکفايى افغانستان بايد به توسعه زراعت بيشتر از همه توجه ميشد،  زيرا افغانستان يک کشور زراعتى است و اکثر مردم اين کشور زراعت پيشه مى باشند.

مقام هاى مسوول نيز مى پذيرند که در گذشته در عرصه ايجاد پاليسى هايى که بتواند سکتور خصوصى را به سرمايه گذارى در بخش زراعت تشويق کند کارى کافى نشده اما اکنون توجه به اين امر بيشتر گرديده است.

سرمایه گذاری ها

به اساس جدول سرمايه گذارى هاى سکتور خصوصى که بخش حمايت از سرمايه گذارى هاى وزارت تجارت و صنايع در اختيار آژانس خبرى پژواک قرار داده است، از سال ٢٠٠٣ تا ٢٠١٦ در افغانستان در مجموع بيش از ١٠.٨ ميليارد دالر امريکايى سرمايه گذارى شده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر