زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نماینده سازمان ملل: متعهد استیم تا افغانستان را در تحقق اهداف پایدار کمک نمایيم

نماینده سازمان ملل: متعهد استیم تا افغانستان را در تحقق اهداف پایدار کمک نمایيم

author avatar
19 Apr 2017 - 17:03
نماینده سازمان ملل: متعهد استیم تا افغانستان را در تحقق اهداف پایدار کمک نمایيم
author avatar
19 Apr 2017 - 17:03

کابل (پژواک، ۳۰ حمل ۹۶): افغانستان، از مرحلۀ پلان گذاری آجندای جهانی توسعۀ پایدار عبور نموده و مرحلۀ تطبیق آن، بعد از بازنگرى در نیمۀ دوم سال جاری میلادی آغاز مى شود.

عبدالقدیر بهمن رییس هیئت عامل اتاق تجارت بین الملی در کابل، امروز در يک نشست خبرى مشترک با سخنگوى وزارت اقتصاد در کابل گفت که اهداف انکشافی پایدار برای جهان؛ دارای ١٧ هدف، ١٦٩ هدف خاص و ٢١٧ شاخص می باشد.

بر پایۀ معلومات وزارت اقتصاد، این اهداف شامل محو فقر با تمام ابعاد آن در همه جا؛ محو گرسنگی، تامین امنیت غذایی و بهبود تغذیه و ترویج زراعت پایدار؛ حصول اطمینان از زندگی صحتمند و ترویج رفاه برای همه در تمام مراحل سنی؛ حصول اطمینان از تعلیم با کیفیت همه شمول، عادلانه و ترویج فرصت های آموزشی مادام العمر برای همه؛ دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمندسازی تمام زنان و دختران؛ حصول اطمینان از دسترسی و مدیریت پایدار آب و حفظ الصحه برای همه؛ تامین دسترسی به انرژی با قیمت مناسب، مطمین، پایدار و مدرن برای همه ميباشد.

افزون برآن؛ ترویج رُشد اقتصادی پایدار، فراگیر، اشتغال کامل و مولد برای همه؛ ایجاد زیرساخت های پاسخگو، ترویج صنعتی شدن پایدار و تقویه اختراعات؛ کاهش نابرابری در سطح ملی و بین المللی؛ شهرهای فراگیر، مصوون، انعطاف پذیر و پایدار؛ حصول اطمینان از الگوهای پایدار تولید و مصرف؛ اقدام فوری عملی در قسمت مبارزه با تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن؛ استفاده و محافظت پایدار اقیانوس ها، دریاها و منابع دریایی برای انکشاف پایدار؛ حفظ، ترمیم و ترویج استفاده پایدار ایکوسیستم های زمینی، مدیریت پایدار جنگلات، مبارزه علیه صحرایی شدن زمین، متوقف کردن تخریب زمین و ضایعات تنوع زمینی؛ ترویج جوامع صلح آمیز و همه شمول برای انکشاف پایدار، فراهم آوری دسترسی به عدالت براى همه و ایجاد نهادهای موثر، حسابده و همه شمول در تمام سطوح و تقویت عناصر تطبیقی و حیاتی سازی همکاری های جهانی برای انکشاف پایدار نيز شامل اين اهداف می باشد.

عبدالقدير بهمن، عملى کردن آجندای جهانی توسعه پایدار و رسیدن به هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد را فرصت مناسب برای انکشاف تجارت و سرمایه گذاری جهانی خواند و گفت که رسیدن به این اهداف، فرصت اقتصادی بیش از ۱۲ تریلیون دالر را برای سکتور خصوصی تا ختم سال ۲۰۳۰ ميلادى براى کشورهاى روبه توسعه که افغانستان نيز شامل آن است، فراهم مى کند.

به گفته او براساس اهداف توسعه پايدار تا ختم سال ٢٠٣٠ در سطح جهان ٣٨٠ ميليون شغل جديد، که ٩٠ درصد آن در کشورهاى در حال توسعه مى باشد، ايجاد خواهد شد.

به گفته وی؛ سکتور خصوصی و جامعه مدنی می توانند به اساس آجنداى توسعه پایدار چالش های اجتماعی، محیط زیستی و اقتصادی را در اولویت کاری خود قرار دهند.

او گفت که نقش سکتور خصوصى در موفقيت اجراى اجندا و دستيابى به اهداف توسعۀ پايدار، رشد اقتصادى، تجارت، سرمايه گذارى، شغل آُفرينى و نوآورى براى توسعه پايدار، ارزش حياتى دارد و بايد سکتور خصوصى از اين موقع استفاده کند.

موصوف گفت که اتاق تجارت بین المللی، منحیث نماینده جهانی متشبثین خصوصی در دو سال گذشته، پیشنهادات سکتور خصوصی افغانستان در مورد اهداف توسعۀ پایدار را با رهبری سازمان ملل متحد شریک نموده است.

او اظهار اميدوارى کرد که سازمان ملل متحد، با سکتور خصوصى افغانستان در قسمت فراهم سازی منابع، تخصيص و نوآوری در تکنالوژی مورد نیاز همکاری نماید.

اتاق تجارت بين المللى، پيشنهاداتى را به منظور دستيابى به اهداف توسعه پايدار نموده است.

فراهم ساختن محيط سالم و مصوون تجارت و سرمايه گذارى، تنظيم قوانين و مقررات مالى، تجارت و سرمايه گذارى مطابق معيارهاى جهانى، حمايت مالى و تخنيکى سيستم تعليمى و تطبيق پاليسى فعال حمايت بازار کار، فراهم ساختن فرصت سرمايه گذارى خصوصى در پروژه هاى زيربنايى و کاهش خطرات سرمايه گذارى از طريق سهولت هاى بيمه و همکارى بانک هاى انکشافى در سرمايه گذارى هاى زيربنايى، شامل اين پيشنهادات مى باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر