زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کشت آزمايشی زعفران در باميان نتيجۀ بهتر داشته است

کشت آزمايشی زعفران در باميان نتيجۀ بهتر داشته است

author avatar
19 Apr 2017 - 10:54
کشت آزمايشی زعفران در باميان نتيجۀ بهتر داشته است
author avatar
19 Apr 2017 - 10:54

باميان (پژواک، ٣٠ حمل ۹۶): مسوولان  رياست زراعت باميان مى گويند که در دوسال گذشته، زعفران در اين ولايت به شکل آزمايشى کشت شده و حاصلات خوبى از آن به دست آمده است.

محمد ايوب احمدی مدير ترويج رياست زراعت و مالدارى ولايت باميان، به آژانس خبرى پژواک گفت که در سال اول، نُه قطعه زمين و در سال دوم، پنج قطعه زمين به شکل نمايشی به همکارى آنها  توسط دهاقين در مرکز باميان، ولسوالی کهمرد و يکاولنگ، زعفران تحت کشت قرار گرفت.

موصوف، با بيان اينکه کشت زعفران در مناطق گرمسير حاصلات خوب می دهد، افزود که در اين آزمايش معلوم شد که در ولسوالی کهمرد و مرکز ولايت باميان، کشت زعفران نتيجۀ مطلوب داده است.

به گفته وی، در ابتدايی ترين قطعه های نمايشی زعفران، از هر جريب زمين ۸۰ گرام زعفران به دست آمده است که نسبت به کچالو عوايد آن کمتر است؛ اما با تکثير پيازهای زعفران، عوايد آن نسبت به کچالو بيشتر می شود.

 بربنياد گفته هاى عبدالوهاب محمدی رييس زراعت ولايت باميان، پيازهای زعفران از هرات آورده شده است و آآتلاش دارند که در اين و لايت نيز افزايش يابد.

او گفت: "بر قطعات نمايشی که از طريق مديريت ترويج رياست زراعت باميان ايجاد شده، بنياد انکشافی آقا خان نيز در ولسوالی های ورس، پنجاب و شيبر برای تعدادی از دهاقين پياز زعفران توزيع کرده است."

از سوی ديگر، منبع خاطرنشان کرد که در سال روان اين رياست، در چوکات پروژه ملی باغداری، ۱۳۲۲ باغ که در هر کدام ۶۶ نهال مثمر، از ميوه های مختلف شامل سيب زردالو، آلو، انگور و چهارمغز غرس گرديده است .

وى اظهار اميد وارى کردکه نتايج مطلوب از اين باغات ميوه به دست آيد.

به گفته وی، رياست زراعت در راستاى تقويه زراعت و برداشت بهتر حاصلات و ميکانيزه شدن زراعت، تا حد توان تلاش می کند و در همه بخش ها، پلانهای مشخص کاری خود را دارد.

ولايت باميان، از ولايات سردسير است که ۹۰ درصد مردم درآن ولايت متکی به زراعت ومالداری می باشند، که۵۰ فيصد حاصلات کچالوی افغانستان، از اين ولايت تامين می گردد.

محمد نسيم  که در مرکز باميان، دو جريب زمين خود را زعفران کشت کرده است، به آژانس خبری پژواک گفت که کشت زعفران، در مناطقی حاصلات مطلوب می دهد که هوای گرم داشته باشد.

وی، با بيان اينکه مرکز باميان آب فراوان دارد و حاصلات کچالو بيشتر از زعفران می باشد، گفت که کشت زعفران، اخيراً در اين ولايت رواج پيدا کرده است؛ اما اگر پيازهای زعفران به فروش برسد، شايد عوايدش بيشتر از کچالو باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر