زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“کسانی که مظاهره کنندگان را هدف قرار داده اند، باید تحت پیگرد قرار بگیرند”

“کسانی که مظاهره کنندگان را هدف قرار داده اند، باید تحت پیگرد قرار بگیرند”

author avatar
3 Jun 2017 - 16:33
“کسانی که مظاهره کنندگان را هدف قرار داده اند، باید تحت پیگرد قرار بگیرند”
author avatar
3 Jun 2017 - 16:33

کابل (پژواک، ١٣ جوزا ٩٦): ولسى جرگه، با ابراز نگرانى از وقوع خشونت در تظاهرات ديروز کابل، فيصله نمود که امروز هيئت جرگه با معترضان ديدن کند و فردا نشست فوق العاده در پيوند به اين قضيه داشته باشد.

همچنان برخى اعضاى جرگه، به دليلى که امضاى پيمان هاى امنيتى افغانستان با امريکا و سازمان ناتو، اثر مثبت بر وضعيت امنيتى کشور نداشته، خواهان لغو اين پيمان ها شدند.

در نشست امروز، ميرويس ياسينى نماينده ننگرهار در اين جرگه، ادعاهايى را که گويا در حمله روز چهارشنبه گذشته در کابل، از موتر تخليه فاضلاب شرکت او استفاده شده است، به شدت رد کرد.

روز چهارشنبه هفتۀ گذشته، در حمله انتحارى که توسط موتربم در وزيراکبرخان کابل انجام شد، حدود هشتاد تن کشته و بيش از ٤٦٠ تن زخمى شدند که اکثر آنها افراد ملکى بودند.

در واکنش به اين حمله، ديروز شمارى از مردم در کابل دست به تظاهرات زدند که به خشونت گراييد. به اساس گزارش ها در اين تظاهرات، ازمظاهره کننده ها هفت تن کشته و ده تن زخمى شدند. همچنان گزارش ها مى رساند که در اين تظاهرات ٢٥ پوليس نيز زخم برداشته اند.

در حال حاضر، شمارى از مظاهره کننده ها در نزديکى محل انفجار روز چهارشنبه، خيمه تحصن برپا کرده اند.

در نشست امروز ولسى جرگه، روى اين موضوع بحث شد.

شکیبا هاشمی نماینده مردم کندهار در ولسی جرگه، با اشاره به هدف قرار گرفتن معترضین از سوى پوليس گفت: "تظاهرات دیروز، به خاطرعدالت راه اندازی شده بود نه به خاطر سرکوب نظام؛ دیروز بدبختانه قانون اساسی نقض شده است، رییس جمهور باید به ولسی جرگه فراه خوانده شود که افغانستان را با این کارهایش به کدام طرف سوق می دهد."

نظیفه ذکی نماینده مردم کابل در اين جرگه گفت: «چه حال است، برخی مردم از سوی دشمن و برخی از سوی نیروهای امنیتی کشته می شوند، مظاهره حق مردم است، کسانی که مظاهره کنندگان را هدف قرار داده اند، باید شناسایی و تحت پیگرد قرار بگیرند."

محمدعلی اخلاقی عضو دیگر این جرگه نیز گفت که تظاهرات، حق مسلم مردم است و کسانی که در برابر معترضان آتش گشوده اند، باید شناسایی و تحت پیگرد قرار بگیرند.

کمال ناصر اصولی عضو ديگر اين مجلس، تظاهرات دیروز مردم را برحق دانسته و از نيروهاى امنيتى به دليل شليک به سوى مظاهره کننده ها انتقاد نموده گفت که شماری از سیاسیون، از تظاهرات عدالتخواهانه مردم سوء استفاده کردند و وضعیت را بحرانی ساختند.

وى نام کسى را نگرفت؛ اما ديروز احمدضيا مسعود نماينده پيشين رييس جمهور در امور اصلاحات و حکومتدارى خوب، عبداللطيف پدرام عضو ولسى جرگه و امرالله صالح وزير دولت در امور اصلاحات در سکتور امنيتى، عبدالحفيظ منصور عضو ديگر ولسى جرگه، به مظاهره کننده ها پيوسته بودند.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر