زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در ماه گذشته در افغانستان ٣٠٠٠ تن کشته و زخمى شده اند

در ماه گذشته در افغانستان ٣٠٠٠ تن کشته و زخمى شده اند

author avatar
5 Jun 2017 - 13:01
در ماه گذشته در افغانستان ٣٠٠٠ تن کشته و زخمى شده اند
author avatar
5 Jun 2017 - 13:01

کابل (پژواک، ١٥جوزا ٩٦): در ماه گذشته در٢٠٥ رويداد امنيتی مختلف، ١٤٤٩ تن کشته و ١٥٥٠ تن ديگر مجروح گرديده اند که پنجم حصۀ آن در کابل صورت گرفته است.

با درنظرداشت اين ارقام، ماه گذشته نسبت به يک ماه قبل آن به سطح کشور، در ميزان حملات ٥٨ درصد افزايش؛ اما در تلفات و جراحات ٣٩ درصد افزايش به عمل آمده است.

گزارش هايى که به اساس اظهارات منابع مختلف، دربرج مى سال روان ميلادى نشر شده، وانمود مى سازد که حملات و درگيرى از جمله ٣٤ ولايت کشور، در ٢٩ ولايت صورت گرفته است.

درجملۀ حملات ماه مى، ١٠٢ آن درگيرى رويارو، ٤٠ حملۀ قتل هدفى، ٣٢ انفجار، ٢٢حملۀ هوايى و ٩ حملۀ) انتحارى صورت گرفته اند.

يافته هاى پژواک نشان مى دهد که ازجمله تلفات وجراحات وارده درهر ١٩ تن، ١٠ تن در درگيرى هاى روياروى، پنج تن درحملات انتحارى، ٢تن درحملات هوايى و يکتن به اساس قتل هدفى کشته و زخمى شده اند.

ماه گذشته بيشترين حملات (٣١) درننگرهار؛ ٢٦ حمله در کندهار؛ ١٢، ١٢ حمله در فراه و فارياب وهلمند؛ ١٠،١٠ حمله درغزنى و هرات؛  نُه، نُه حمله درلوگر و ارزگان؛  ٧ حمله در زابل؛ شش، شش حمله در بدخشان، کابل و کنر؛ پنج، پنج حمله درميدان وردک و لغمان؛ ٤،٤ حمله درجوزجان و کندز؛ سه، سه حمله در بغلان، بادغيس، خوست، پکتيا، پکتيکا، پروان، سمنگان و تخار؛ دو دو حمله در بلخ، غور و کاپيسا؛ و يک حمله درسرپل صورت گرفته است.

پژواک، ماه گذشته (مى) مانند ماه اپريل از ولايت هاى باميان، دايکندى، نيمروز، نورستان و پنجشير گزارشات حملات در دست نداشت.

جنرال عبدالجبارقهرمان عضو ولسى جرگه گفت که ميزان حملات در ننگرهار، شايد بدين منظور بلند باشد که درآنجا ضمن طالبان مسلح، گروه داعش نيز برضد دولت فعاليت هاى مسلحانه را انجام مى دهد.

نامبرده افزود که عامل ديگر، ممکن موقعيت اين ولايت درامتداد خط ديورند با پاکستان باشد، که مخالفين مسلح به سادگى به دو طرف خط ديورند تردد کرده مى توانند.

نامبرده پاکستان را به حمايت از مخالفين مسلح دولت متهم کرد و گفت که پاکستان درآن مناطق افغانستان که به امتداد خط ديورند با آن کشور قرار دارند، به سادگى مى تواند که با مخالفين مسلح دولت افغانستان کمک نمايد.

تلفات وجراحات

با در نظرداشت ارقام کشته شدگان ومجروحين دربرج مى گذشته، هر روز حدود ٩٧ تن و درهر ساعت ٤ تن کشته و زخمى شده اند.

گزارشات حاکى است که درتمام ٢٠۵ حملۀ ماه گذشته، درکل ١٤٤٩ تن کشته شده و ١٥٥٠ تن ديگر مجروح گرديده اند.

در ميان کشته شدگان و زخميان؛ مخالفين مسلح، نيروهاى امنيتى و افراد ملکى شامل اند؛ اما پژواک ارقام دقيق آن را به خاطرى پخش کرده نمى تواند که اظهارات منابع، يکسان نيست و تفکيک همه  به دور ازامکان است.

به اساس گزارشات، بيشترين حملات (١٥) به تاريخ ١٦ ماه گذشته صورت گرفته؛ اما بيشترين تلفات و جراحات (٥٦٩) تن، به تاريخ ٣١ مى صورت گرفته است.

به تاريخ ٣١ مى در مربوطات حوزۀ دهم امنيتى نزديک چهارراهى زنبق، انفجارموتربم صورت گرفت که ٩٠ تن درآن کشته و ٤٦٠ تن ديگر زخمى شدند؛ به اساس گزارشات، بيشترىن کشته شدگان رويداد دراين منطقۀ ديپلماتيک نشين کابل، افراد عادى بودند.

قهرمان، تحليلگر مسايل نظامى مى گويد که ابعاد جنگ افغانستان به حدى گسترده است که با ظرفيت نظامى و استخباراتى کنونى حکومت، قابل مهار نيست.

نامبرده مى گويد که براى دفع و خنثى کردن حمله يادشدۀ کابل و يا همچو حملات ديگر، نياز است تا دولت افغانستان توانايى هاى نظامى به طوراخص استخباراتى را بلند ببرد.

ماه گذشته بعد ازکابل، بيشترين تلفات و جراحات در ولايت هاى کندهار، ننگرهار، ارزگان و کمترين آن در سرپل، پروان و ولايت بلخ وارد شده است.

در برج مى، به طوراوسط درهر حمله ١٥تن کشته و زخمى شده اند؛ اما در اپريل درهرحمله، به ١٧تن تلفات وجراحات وارد شده بود.

عبدالجبارقهرمان کارشناس مسايل نظامى مى گويد که جنگ استخباراتى و چريکى، به شدت کامل ادامه دارد؛ اما نظر به تاکتيک هاى جنگ، گاهى کم و گاهى بيشتر تلفات وجراحات وارد مى شود.

يک گزارش آژانس خبرى پژواک حاکيست که سال گذشته، بيشترين تلفات وجراحات دربرج اکتوبر وارد شده بود؛ بعد از آن الى ماه دسمبر، به تدريج ميزان کشته شدگان و زخمى ها کاهش مى يافت؛ اما بعد از دسمبر با گذشت هر روز، ميزان تلفات وجراحات بلند رفته است.

دولت وزيرى سخنگوى وزارت دفاع نيز گفت که جنگ شدت گرفته و ميزان کشته شدگان و مجروحين نيز بلند رفته است.

نامبرده در مورد اينکه تا چه وقت ميزان تلفات و جراحات افزايش خواهد يافت و راه حل اين بحران چيست؟ گفت گرچه نيروهاى امنيتى و دفاعى افغانستان، درمقابل مخالفين مسلح شجاعانه وبا توانمندى کامل ايستاده اند؛ اما نياز است که براى توقف دادن جنگ بر پاکستان فشار وارد شود تا از حمايت مخالفين دست بردارد.

وى علاوه کرد: “جامعۀ جهانى، کشورهاى دوست به طور ويژه امريکا بايد برکشورها و حلقاتى فشار وارد نمايد که در افغانستان ازمخالفين مسلح حمايت مى کنند به طور ويژه برپاکستان؛ زيرا اين کشور به طورعلنى مخالفين مسلح دولت افغانستان را جا داده و ازآنها پشتيبانى همه جانبه مى کند.”

همچنان نامبرده افزود که جامعۀ جهانى و کشورهاى اسلامى، بايد براى تامين امنيت درافغانستان صداى شان را بلند کنند، دراين عرصه اقدام عملى انجام دهند و درکنار آن، پاکستان را تحت فشار قرار دهند تا طالبان مسلح افغان را به صلح وا دارد.

وزيرى، خطاب به طالبان مسلح گفت که جنگ راه حل نيست و بهتر است تا مانند گلبدين حکمتيار اميرحزب اسلامى؛ براى رفاه، پيشرفت و پايان دادن به جنگ درکشور، صلح کنند تا به کشتن افغان ها نقطۀ پايان گذاشته شود.

جبارقهرمان نيز گفت که براى استقرار صلح، بايد نخست افغان ها يکپارچه شوند و به يکصدا از صاحبان جنگ، جامعۀ جهانى، ملل متحد و کنفرانس اسلامى بخواهند تا با افغان ها در تامين صلح کمک نمايند و يا يکدم در يک روز، برهمه افغان ها گاز پاش دهند تا همه از بين بروند و از کشته شدن هر روز نجات يابند.

آشتى کنيد!

اين صداى آنانى نيز است که اعضاى خانواده هاى شان را در جنگ ها از دست داده اند.

ذبيح الله يازده ساله باشندۀ قريۀ دوکن ولسوالى پشترود ولايت فراه، که پدرش چندى پيش دراثر انفجار ماين کنار جاده کشته شد، از طرفين خواست تا از جنگ دست گرفته و صلح نمايند.

 نامبرده که در طفوليت، مسووليت خانوادۀ هشت نفرى به دوشش افتاده مى گويد که صلح مى خواهد، ازجنگ نفرت دارد و نمى خواهد تا بعد ازاين، اطفال ديگرافغان مانند وى يتيم شوند.

 احمد زبير١٨ساله باشندۀ منطقۀ توغبردى مربوط مرکز ولايت پروان، که پدرش به تاريخ ٩ مى درجريان تدريس در دارالعلوم اين ولايت هدف حملۀ انتحارى قرارگرفت و جان داد نيز خواهان صلح است.

نامبرده گفت که کشتار، حملات انتحارى و حملات ديگر، قلب وى را تکان داده و دراين فکراست که وى نيز يک روز در چنين حملات کشته خواهد شد.
ايديتر: عبدالقدير منصف 

Visits: 1

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر