زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سادات: در سال روان تمام ولايات از طريق فايبرنورى باهم وصل مى شوند

سادات: در سال روان تمام ولايات از طريق فايبرنورى باهم وصل مى شوند

author avatar
17 Jun 2017 - 15:16
سادات: در سال روان تمام ولايات از طريق فايبرنورى باهم وصل مى شوند
author avatar
17 Jun 2017 - 15:16

کابل (پژواک، ۲۷ جوزا ۹۶): وزارت مخابرات، از تکميل کار پروژۀ پنج هزار تيليفون ديجيتل و ۱۵۰ کيلومترلين شبکه فايبرنوری در ولايات پکتيا و خوست خبرداده و مى گويد که درسال روان، نُه ولايت باقى مانده نيز از طريق فايبرنورى باهم وصل مى شوند.

سيد احمد شاه سادات سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، امروز در يک نشست خبرى گفت که کار پروژه پنجهزار سيت تيليفون ديجيتل، در ولايت  خوست و ۱۵۰ کيلومتر لين شبکه فايبر نوری در شهرگرديز ولايت پکتيا و ولايت  خوست، امروز به بهره بردارى سپرده شد.

وی، هزينه مجموعی اين دو پروژه را پنج ميليون دالر امريکايی عنوان کرده گفت که اين مبلغ، از بودجه انکشافی وزارت مخابرات و تکنالوژی و معلوماتی و بانک جهانی پرداخت شده و در مدت بيش از يکسال اين دو پروژه  تکميل گرديده است.

موصوف افزود که فراهم آورى تسهيلات تيليفون و انترنت، برای باشندگان ولايات خوست و گرديز، در پيشرفت و انکشاف اجتماعی آنان نيز موثر واقع می­گردد.

سادات، از وصل ۲۵ ولايت مختلف کشور، با شبکه فايبر نوری خبر داده گفت که اين وزارت پلان دارد که در سال ۲۰۱۷ به تعداد ۹ ولايات ديگر از جمله، پنجشير، سرپل، فراه، نيمروز، ارزگان، غور، نورستان، بادغيس و دايکندی را نيز با فايبر نوری وصل کند.

وی، با بيان اينکه پس از وصل ۹ ولايت ديگر به فايبرنوری، به وصل ولسوالی ها، مکاتب، مساجد و منازل نيز از طريق شبکه فايبر نورى اقدام می کنند، گفت که تلاش دارند که افغانستان را منحيث ترانزيت معلومات، در منطقه معرفی کنند.

اين مقام ارشد وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی گفت: "ما افغانستان را ديجيتال می سازيم، به همين دليل با مسوولان دولتى و خصوصى قرغيزستان جلسه داشتيم که چگونه بتوانيم افغانستان را به حيث  ترانزيت ديجيتال در منطقه معرفی کنيم."

از سوی ديگر، وی  خاطرنشان کرد که  در وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، اصلاحات زيادی بوجود آمده، بجای روابط ، به شايسته سالاری ارزش داده مى شود و هيچ وقت واسطه پذيرفته نمى شود.

خان ولی، يکتن از باشندگان ولايت خوست که درحال حاضر، درشهرکابل مصروف تحصيل است، به پژواک، گفت: "با افتتاح اين پروژه، می ­توانيم که از انترنت سريع بخاطر درس های خود ومسايل معلوماتى استفاده کنيم."

به گفته وی، درگذشته از ساير شبکه هاى مخابراتى استفاده می کردند، که مکالمه و به خصوص انترنت آن به قيمت بلند تمام ميشد؛ اما با فعال شدن تيليفون ديجيتل در قيمت در هر دو بخش، کاهش به وجود آمده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر