زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اعلاميه يى مطبوعاتى

اعلاميه يى مطبوعاتى

author avatar
21 Jun 2017 - 12:14
اعلاميه يى مطبوعاتى
author avatar
21 Jun 2017 - 12:14

موسسۀ همکاری برای صلح و انکشاف، تحقیقى را درخصوص وضعيت فساد درکابل انجام داده ، يافته هاى اين تحقيق ميتواند به اقدامات حکومت افغانستان در راستاى علیه فساد کمک نمايد.

يافته هاى اين تحقيق وگزارشات اين موسسه درمورد شفافیت حساب دهی و مبارزه علیه فساد درماه مى ٢٠١٧درقالب یک کتاب رهنما به همکارى مالی موسسه DI و  USAIDبه لسان هاى درى وپشتو اقبال چاپ يافته است .

کتاب راهنمای تحت نام” راهنمای تعلیمی مبارزه با فساد اداری” در چهار فصل و ۸۰ صفحه به چاپ رسيده است .

 این کتاب رهنما  درآينده ميتواند منبع خوبى مشورتى وآگاهى دهى در راستاى مبارزه با فساد باشد .

درفصل اول این کتاب راهنما در باره شفافیت و حسابدهی این گونه نگاشته است، شفافیت، دسترسی مردم به سطح کشور از تمام تصمیم ها و برنامه های ملی گفته می شود و شهروندان کشور باید از تمام موضوعات و برنامه های که به سطح ملی تطبیق می گردد آگاهی داشته و هیچ تصمیم نباید بدون مشارکت آنان در پشت پرده گرفته شود.

این کتاب در باره حسابدهی و شفافیت آن نیز اشاره مفصل نموده و اهمیت حسابدهی را در چند مورد مشخص تعین نموده و نوشته است که با حسابدهی یک اداره می تواند از مصرف وجوه مالی خود و تاثیرات آن با خبر شود و همچنان جلوگیری از تخلفات و ازبین بردن فرصت های که افراد متخلف از ان به سود خود استفاده می کنند.

فصل دوم کتاب راهنما ، در باره فساد اداری معلومات داده و از دیدگاه اسلام چنین نگاشته است که در دین مبین اسلام گناهان که تاثیر اجتماعی و ضرر آن به سطح جامعه می باشد نسبت به گناهان که جنبه فردی دارد به شدت نهی و منع شده و دلیل آن این است که در صورت ارتکاب گناه مصلحت جامعه به خطر مواجه شده و باعث اهانت به مقدسات دینی و مذهبی می گردد و حتی باعث شرک اوردن به خداوند می گردد.

همچنان در این کتاب به مواردی که فساد اداری شناخته می شود نیز پرداخته شده است که شامل اخذ رشوت، اختلاس، دزدیدن اسناد، بدون اجازه از بین بردن اسناد رسمی و شواهد، سرکشی و عدم درنظرداشت حدود و صلاحیت های قانونی، سوءاستفاده از موقف وظیفوی و یا وظایف سپرده شده، مى باشد.

در فصل سوم کتاب یاد شده به جزا های تعیين شده برای مرتکبین فساد اداری در قانون جزا  اشاره شده است .

و آخرین فصل  اين کتاب به ثبت شکایات و چگونگی ثبت ارایه شکایت ها اختصاص داده شده است .

دراين کتاب با استفاده از راه های مختلف از جمله تماس تلفونی، تماس از طریق ایمیل، ثبت شکایت از طریق ویب سایت، ارایه شکایت به صورت انلاین و ادرس پوستی معلومات مفصل داده شده است.

Visits: 3

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر