زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کارشناسان: فرستادن نيروهاى بيشترخارجى به افغانستان به وضعيت امنيتى کمک نمى کند

کارشناسان: فرستادن نيروهاى بيشترخارجى به افغانستان به وضعيت امنيتى کمک نمى کند

author avatar
1 Jul 2017 - 15:33
کارشناسان: فرستادن نيروهاى بيشترخارجى به افغانستان به وضعيت امنيتى کمک نمى کند
author avatar
1 Jul 2017 - 15:33

کابل (پژواک،١٠سرطان ۹۶):شمارى از آگاهان امور،ادامه حمايت ناتو از افغانستان را در تامين امنيت بى اثر خوانده اما مى گويندکه ناتو بجاى فرستادن نيروهاى بيشتر به افغانستان  اقدام به نابودى مراکز تروريستى در بيرون ازکشورنمايد.

جينز ستولتنبرگ سرمنشى عمومى ناتو ناتو به تاريخ ٨ سرطان بعد از کنفرانس وزرای دفاع اين سازمان در بروکسل اعلام کردکه ۳۹ متحد و همکار ناتو در نشست وزرای دفاع اين سازمان در بروکسل دوباره تعهد کردند تا افغان‌ ها را در تأمين امنيت کشورشان کمک کنند و نگذارند که افغانستان دوباره به يک پناهگاه امن برای "تروريست‌های" بين‌المللی تبديل شود.

وى افزودکه ناتو نيروهاى خود را در افغانستان افزايش مى دهد.

تاکنون در باره شمار دقيق اين نيروهاى جديد معلومات در دست نيست،اما برخى از رسانه هاى بين المللى گزارش داده اندکه ناتو در نظر دارد حدود ٣ هزار نيروهاى ديگر به افغانستان اعزام کند.

اما کارشناسان افغان به اين باوراندکه فرستادن نيروهاى بيشتر به افغانستان هيچگونه تاثير به بهبود امنيت نخواهدداشت و ناتو بايد بجاى فرستادن نيروى بيشتر مراکز تروريستى را در بيرون از مرز هاى افغانستان نابود کند.

عتيق الله امرخيل کارشناس نظامى مى گويدکه ناتو از سال ۲۰۰۱ تاکنون همه ساله حمايتش را از افغانستان اعلام می کند؛ اما متاسفانه بجای ختم جنگ و تامين صلح در کشور، تعداد مخالفان مسلح افزايش و جنگ سراسر کشور را به شدت تهديد می کند.

وی، با بيان اينکه اين نخستين وعده ناتو و امريکا، به منظور حمايت از نيروهای امنيتی و مبارزه با تروريزم نيست، گفت که ناتو قبلاً نيز ۱۵۰ هزار سرباز را در جنگ افغانستان مصروف ساخته بود؛ اما کدام نتيجه مثبت نداشت به همين دليل مردم به چنين جلسات خوشبين نيستند.

موصوف، با بيان اينکه محل فرستادن تروريستان، تمويل و تجهير آنان واضح است؛ اما تا کنون ناتو، هيچ اقدامی به منظور نابودی و فشار وارد کردن بالای آنان نکرده است،گفت: "حالا هم فکر نمی کنم که فرستادن سرباز کدام فايده داشته باشد،اگر ناتو می خواهند کمک کنند، مراکز تروريزم را خشک کنند و اگر مراکز تروريزم خشک شود و تروريستان به افغانستان فرستاده نشوند، جنگ در افغانستان خاتمه پيدا می کند، اين اشتهارات و فرستادن سرباز نه جنگ افغانستان را فروکش می کند و نه هم پايان می دهد."

عبدالشکور سالنگی کارشناس مسايل بين المللی، نيز حمايت مالی و سياسی بيش از يکدهه ناتو را در مبارزه با تروريزم اثر گذار نخوانده و می گويد که متاسفانه که ناتو در جريان ۱۵ سال گذشه نتوانست دامنۀ جنگ و ناامنی را در کشور فروکش کند.

سالنگی، با بيان اينکه پس از سال ۲۰۱۴ ناهماهنگی بين امريکا، ناتو و کشورهای همسايه افغانستان به وجود آمده است، گفت:"اعلام حمايت دوبارۀ ناتو از افغانستان، به معنای اعلام حمايت همه اعضای ناتو، کشورها و قدرت های همسايه نيست و ما به نحوی شاهد چند فکری در داخل و بيرون از ناتو ميان کشورهای همسايه افغانستان هستيم که اين ديدگاه های مختلف مشروعيت ناتو را زير سوال می برد."

به گفته وی، روسيه نسبت به تحرکات جديد امريکا در افغانستان حساس شده و احساس می کند که امريکا در پی نابودی گروه های مخالف نه، بلکه در پی فشار آوردن و تضعيف جايگاه کشورهای همسايه افغانستان است، به همين دليل روسيه تلاش می کند که نقش و حضور ناتو را در کشور زير سوال ببرد.

او تصريح کرد، اگر ناتو برنامۀ واحد و منظم در مورد مشکل افغانستان نداشته باشد، ممکن کشورهای همسايه دست به تحرکات عليه حضور ناتو و امريکا در افغانستان بزنند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر