زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

غنی: صلح از پاکستان نمى خواهم بلکه با پاکستان صلح مى خواهم

غنی: صلح از پاکستان نمى خواهم بلکه با پاکستان صلح مى خواهم

author avatar
2 Jul 2017 - 14:39
غنی: صلح از پاکستان نمى خواهم بلکه با پاکستان صلح مى خواهم
author avatar
2 Jul 2017 - 14:39

کابل(پژواک،١١سرطان ٩٦): رييس جمهور محمداشرف غنى بر گفتمان سرتاسرى و ايجاد اجماع ملى براى تامين صلح و ثبات در کشور تاکيدکرده و مى گويد که ضرورت است تا مردم براى تامين صلح آماده شوند و يک اجماع مردمى به ميان آيد.

رييس جمهور کشور، که امروز در مراسم معرفى محمد کريم خليلى به حيث رييس شوراى عالى صلح در کابل صحبت مى کرد، گفت که اميد او و مردم افغانستان اين است که صلح، از آرزو به حقيقت و دستاورد دوامدار مبدل گردد.

 اما وى افزود تا زمانى که يک دولت قوى به ميان نيايد، صلح دايمى در کشور تامين نخواهد شد. 

 او گفت: «تا دولتى نداشته باشيم که امنيت هر افغان را تامين کند، تضادهاى جامعه باقى مى ماند، تا دولتى نداشته باشيم که درمقابل قانون هر افغان خود را مساوى در مقابل افغان ديگر بداند.... صلح پايدار تامين نخواهد شد، ايجاد چنين دولتى موجب باورمندى ملى مى شود.»

رييس جمهور در ادامۀ صحبتهايش افزود: «بنا برين، پروسه صلح پشت درهاى بسته صورت گرفته نمى تواند، پروسه صلح به اساس گفتمان سرتاسرى موجب اجماع ملى شود؛ تا همه بتوانيم محاسبه کنيم که قيمت جنگ چيست و مزاياى صلح در چيست.»

 به گفته وى، صلح با يک شخص نمى شود، بلکه صلح با مردم صورت مى گيرد و ضرورى است که مردم براى تامين صلح آماده شوند و يک اجماع مردمى به ميان بيايد.

موصوف افزود ٤٠ سال است که افغانستان در حالت جنگ قرار دارد و جنگ به يک حالت عادى و يک عادت مبدل شده است و از اين  حالت، برخى افراد و اشخاص نفع مى برند وحاضر به صلح نمى باشند.

رييس جمهورگفت: «شکل جنگ تغيير کرده است و ما تحت عمليه شبکه هاهستيم، در تمام دوران جهاد مقدس افغانستان يک انتحارى نبود، يک و نيم ميليون شهيد و زخمى داديم، مگر يک انتحارى نبود؛ ما اين  پديده را توليد نکرديم. اين پديده را دنيا توليد کرده، به ما صادر کرده و  اولين انتحارى در سريلانکا بود واين پديده به يک حلقۀ خبيثه مبدل شده  است.»

وى در ادامه صحبت هايش افزود: «امروز از ٢٠ کشور که ما همراه ايشان هيچ جدل نداريم، آمده اند و در خاک ما زيادترين فجايع را انجام مى دهند وهمچنين جنگ و مواد مخدر است. اقتصاد جرمى يک عامل عمدۀ جنگ است، بنا برين ابعاد اين جنگ که چرا جنگ دوام مى کند؟ تحليل اساسى کار دارد.»

غنى با بيان اينکه عامل سوم جنگ در افغانستان عوامل منطقوى است علاوه کرد: «مه بار­ها گفتيم و باز هم مى گوييم که مه صلح از پاکستان نمى خواهم مه با پاکستان صلح مى خواهم، صلح با پاکستان به اين معنى است که پاکستان در افغانستان يک حکومت قوى و با عزت را بپذيرد، دولتدارى ما موضوع معامله نيست، اين حق ما است.»

رييس جمهور به مذاکرات صلح با حزب اسلامى افغانستان به رهبرى انجنير گلبدين حکمتيار اشاره کرده و گفت که اين مذاکرات يک مدل خوب بود؛ زيرا اين مذاکرات در چهارچوب قانون اساسى، به اساس يک اصل  واضح و در داخل کشور انجام شد و دراين مذاکرات، اصل آزادى بيان مد نظر گرفته شده بود و يک پروسۀ کاملاً بين الافغانى و بدون ميانجيگرى خارجى ها صورت گرفت.

وى افزود: «آمدن انجنير گلبدين حکمتيار ثابت کرد که کابل به همۀ ما تعلق دارد و افغانستان خانه مشترک همه ما است، يک بادى گارد نياوردند و امنيت شان را نيروهاى امنيتى ما تامين کردند.» 

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر