زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

گسترش ناامنی ها در فارياب فعاليت زنان اين ولايت را به چالش کشانده است

گسترش ناامنی ها در فارياب فعاليت زنان اين ولايت را به چالش کشانده است

author avatar
2 Jul 2017 - 11:45
گسترش ناامنی ها در فارياب فعاليت زنان اين ولايت را به چالش کشانده است
author avatar
2 Jul 2017 - 11:45

ميمنه (پژواک،١١سرطان ٩٦): شمارى از زنان فاريابى مى گويند با آنکه در ١٥سال اخير؛ در بخش هاى سياسى، اجتماعى، تعليمى و تحصيلى و فرهنگى دستاوردهاى چشمگير داشته اند؛ اما ناامنى، باورهای ناپسند و تبعيض، از چالش هاى عمده در برابر فعاليت زنان اين ولايت می باشد.

اصيله گهريک  که مسووليت مديريت جريده دولتی فارياب را برعهده دارد، به پژواک گفت که زنان فاريابى نسبت به دوره سياه طالبان، دستاورد های قابل ملاحظه اى  دارند که نمى توان از آن انکار کرد.

وى افزود: "ده ها زن و دختر در ادارات دولتی، موسسات تعليمی و تحصيلی و نهادهای مدنی و فرهنگی فارياب با مدارک تحصيلی ليسانس و ماستر کار می کنند، در بخش صنايع دستی حضور شان محسوس است و مسئله جندر تا حدی دراين ولايت رعايت گرديده؛ اما وخامت اوضاع امنيتی خطرات جدی را فرا راه فعاليت زنان فاريابى به وجود آورده است."

خانم گهريک گفت زنان و دخترانی هستندکه با قبول مشکلات زياد تحصيل کرده اند؛ اما  خانه نشين هستند به دليل افزايش نا امنی و سنت های نا پسند جامعه، نتوانسته اند در ادارت کار کنند؛ مصوونيت جانی ندارند، مکاتب در ولسوالی ها به روی دختران نيز بسته می باشد.

 زرمينه زارع يکتن ازفعالان مدنى دربلخ نيز دراين مورد اظهارنگرانى کرد.

وى درصحبت با پژواک گفت که زنان  افغان به حق مسلم شان دست نيافته اند، به شکل سمبوليک در ادارات دولتی کار مى کنند و در هر پستی که اقدام مى کنند تيکه داران چوکی، تجربۀ کارى را بهانه گرفته و جلو استخدام زنان در ادارات را مى گيرند.

خانم زارع، نبود امنیت و برخورد منفی برخی از عالمان دين  را از چالشهای عمده در برابر زنان فاريابى عنوان کرد و افزود که به دليل نا امنی در ولسوالی ها زنان نمى توانند در ادارات دولتی کار کنند  و دختران به مکتب بروند.

اين فعال مدنى، از دولت خواست که برای رفع چالشها در برابر زنان توجه جدی داشته باشد.

مقامات محلى  فارياب نيز برچنين مشکلات دربرابر فعاليت هاى زنان مهرتاييد ميگذارند.

شريفه عظيمی رييس امور زنان فارياب گفت که وخامت اوضاع امنيتی، تعصبات جنسيتی، برخورد های افراط گرايانه و عدم اعتماد خانواده ها  در برابر کارکردن زنان دردفاتر يکجا با مردان، از چالش عمده فرا راه فعاليت زنان می باشد.

 خانم عظيمی گفت: "به جز درچهار ولسوالی اندخوی، قرمقول، قورغان و خانچارباغ، در ١١ ولسوالی ديگر فارياب، مکاتب به روی دختران نيمه فعال است، معلم اناث وجود ندارد، در ادارات زنان کار نمی کنند، بی اعتمادی زنان و خانواده ها بالای دفاتر افزايش یافته، فرصت های کاری که مشخصاً برای زنان باشد وجود ندارد، زنان گاهی مورد آزار و اذيت نيز  قرار می گيرند."

اما وى افزود که با وجود چالش و مشکلات ياد شده، زنان فاريابى در عرصه های مختلف حضور گسترده دارند، ١١ فيصد از تشکيلات اداری دولتی، ٣٥ فيصد اعضای معارف، ٢٧ فيصد استادان پوهنتون، ٤٥ درصد از محلصين پوهنتون و شاگردان مکاتب را زنان و دختران تشکيل ميدهند.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر