زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“شب شعر دمبوره” در مرکز ولايت باميان برگزار شد

author avatar
7 Jul 2017 - 15:06
author avatar
7 Jul 2017 - 15:06

بامیان (پژواک، ١٦ سرطان ٩٦): در مراسم "شب شعر دمبوره" در ولايت بامیان، بیش از ٢٠ شاعر، اشعاری را در مورد دمبوره دکلمه نموده و از خاطرات هنرمندان موسیقی اصیل افغانی، یادآوری کردند.

در این مراسم که تحت نام "شب شعر دمبوره" از سوی مقام ولایت، شب گذشته در بامیان تدویر یافته بود، بیش از ٢٠ شاعر اشعار شان را که اکثراً در مورد دمبوره سروده شده بود، به خوانش گرفتند.

سید انور آزاد و عبدالوهاب ناصر یکاولنگی، از جمله هنرمندانی بودند که با نواختن دمبوره به زینت محفل افزودند.

صفدر توکلی از هنرمندان پُرآوازه بامیان که بیش از ٥٠ سال، سابقه در نواختن دمبوره دارد، از خاطرات دمبوره نوازی یادآوری کرده گفت که چندین بار دمبوره اش توسط پدر و بستگانش شکستانده شد؛ اما نسبت علاقه اى که به نواختن آن داشت، هیچگاه از نواختن آن دست نکشیده است.

وی افزود: «شانزده ساله بودم که به نواختن دمبوره آغاز کردم و در ابتدا در چندین مجلس و محفل در ولسوالی یکاولنگ مورد لعنت برخی ملاها قرار گرفتم و جالبتر از آن، اینکه کسی که مرا مورد لعنت قرار می داد و در انظار عمومی مرا بی دین و مفسد می خواند؛ اما در خانه اش نوار دمبوره را با علاقه مندی خاص گوش می داد.»

محمد سرور جوادی مشاور معاون دوم ریاست جمهوری، در این مراسم؛ دمبوره را جزئى از فرهنگ مردم مناطق مرکزی خواند و اشاراتی به سابقۀ علمی و تاریخی این آلۀ موسیقی داشت.

وی گفت: «نواختن دمبوره، غنا و مطرب نیست که حرام باشد و اکثراً محتوای دمبوره، آهنگ و تُن غمگین دارد.»

به گفته او، غنا بودن و یا مطرب بودن دمبوره محسوس نیست؛ از این جهت کسانی که دمبوره را حرام می دانند آگاهی در مورد دمبوره ندارند.

قرار است جشنواره دمبوره، امروز جمعه و روز شنبه در بامیان برگزار گردد.

این در حالی است که عده يى از عالمان دین، با این جشنواره مخالفت نموده و آن را حرام دانسته اند و با مراجعه به مقام ولایت پیشنهاد نموده اند که تجلیل از جشنواره دمبوره با رقص وپایکوبی نباشد، زنان با مردها یکجا نباشند و همچنان این مراسم از طرف روز گرفته شود.

اما طاهر زهیر والی بامیان، در جواب به علما گفته است که همه موارد، جزء برنامه نیست و اداره محلی برای غنامندی فرهنگی و رشد صنعت توریزم، از جشنوارۀ دمبوره حمایت کرده است.

با این حال که تا هنوز جشنواره برگزار نشده، عده زیادی از شهروندان کشور، برای اشتراک در این جشنواره وارد بامیان شده اند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر