زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سفير امريکا: تعلیم و تربیه راه مطمین‌تر را برای آیندۀ افغانستان بهتر مساعد می‌سازد

سفير امريکا: تعلیم و تربیه راه مطمین‌تر را برای آیندۀ افغانستان بهتر مساعد می‌سازد

author avatar
20 Jul 2017 - 15:46
سفير امريکا: تعلیم و تربیه راه مطمین‌تر را برای آیندۀ افغانستان بهتر مساعد می‌سازد
author avatar
20 Jul 2017 - 15:46

کابل (پژواک، ٢٩ سرطان ٩٦): سفير امريکا در کابل، ضمن تاکيد بر اينکه تعلیم و تربیه، راه بهتر و مطمین‌تر را برای آیندۀ افغانستان بهتر مساعد می‌سازد، ميگويد که بدون تعلیم و تربیه، برای افغان‌ها دشوار خواهد بود که در اقتصاد رو به توسعۀ افغانستان، موفقانه سهیم شوند.

موصوف اين اظهارات را در خبرنامه اى که از سوى سفارت ايالات متحده امريکا به آژانس خبرى پژواک مواصلت ورزيده، بيان کرده است.

در خبرنامه گفته شده است که هوگو لارِنس سفير امريکا در کابل، در باره تعليم و تربيه در افغانستان گفته است که افغانستان در طی یک ونیم دهۀ گذشته در عرصۀ تعلیم و تربیه، گام‌های چشمگیر را برداشته است. از سال ۲۰۰۱ که در حدود ۶۰۰هزار طفل شامل مکتب بودند، امروز رسیدن این رقم به ۸،۷ میلیون، نشان دهندۀ پیشرفت بزرگ است. مردم ایالات متحدۀ امریکا از سهیم بودن این موفقیت دوستان افغان خود افتخار می‌کنند.

او علاوه کرده است که افغانستان در این مدت، ده‌ها هزار معلم را استخدام و تربیه نموده، و تعداد بی سابقۀ مکاتب را اعمار کرده است. باوجود این پیشرفت‌ها، تاهنوز بیشتر از ۳،۵ میلیون طفل از مکتب محروم هستند و تعداد زیاد شان تعلیمات خود ‌را تکمیل کرده نمی‌توانند. بدون تعلیم و تربیه، برای افغان‌ها دشوار خواهد بود که در اقتصاد رو به توسعۀ افغانستان موفقانه سهیم شوند، موردی که به شهروندان توانا و مثمر وابسته است.

وى گفته است: "ما امسال از تجدید نظر دولت افغانستان در پلان استراتیژیک تعلیم و تربیۀ ملی استقبال می‌نمائیم. پلان استراتیژی ملی، ضمن اینکه روی دسترسی به تعلیم‌ و تربیه تاکید می‌ورزد، اکنون روی کیفیت و حکومتداری نیز اصرار می‎نماید. این پلان برای هماهنگی و کمک سازمان‌ها مانند مشارکت جهانی برای تعلیم و تربیه و برنامه های تعلیم و تربیۀ بانک جهانی مهم پنداشته می‌شود. در نتیجۀ زحمات وزارت معارف و جامعۀ تمویل کننده، انتظار داریم که این دو برنامه، اطفالِ را که هنوز‌هم منتظر فرصت رفتن به مکتب هستند، کمک نماید."

به گفتۀ موصوف، دسترسی به تعلیم و تربیۀ با کیفیت و فراگیر، حق هر طفل است و پیشرفت های یک‌ و نیم دهۀ گذشته واقعاً عالی است.

وى افزوده است: "یکی از همکاران افغان ما از یک قریۀ کوچک در شرق افغانستان است، زمانیکه او جوان بود در قریۀ شان فقط یک مکتب ابتدایی و متوسطه وجود داشت. وقتی او حالا به قریۀ زادگاۀ خود می‌رود، تعداد مکاتب بیشتر شده  و یک لیسه به پسران و یک لیسه به دختران وجود دارد؛ در هر دو لیسه شاگرد به اندازۀ کافی وجود دارد و مشتاق آموزش هستند. این قریۀ درک نموده است که برای یک افغانستان بهتر، دختران و پسران به تعلیم و تربیه نیاز دارند. این ثبوت پیشرفت یک و نیم دهۀ گذشته است."

موصوف گفته است: "من می‌دانم که کارهای زیادی باید در این راستا صورت گیرد، با کار مشترک به این موفقیت ها دستیاب خواهیم شد. ادارۀ انکشاف بین المللی ایالات متحدۀ امریکا با همکاری وزارت معارف، در طی پنج  سال گذشته ۴۷ میلیون جلد کتاب درسی را به شاگردانِ دورۀ ابتدایی در ۳۴ ولایت چاپ و توزیع نموده است، و سال گذشته این پروسه را گسترش دادیم و در ۲۴ ولایت ۱۱ میلیون کتاب اضافی را به شاگردان مکاتب اتبدایی و ثانوی توزیع نمودیم."

هوگو لارِنس گفته است که ادارۀ انکشاف بین المللی ایالات متحدۀ امریکا متعهد است که در جریان پنج سال آینده ۱۳۵ میلیون جلد کتاب درسی را برای تمام شاگردان صنف اول الی صنف دوازده، به تمام ولایات کشور به اندازۀ کافی چاپ ‌نماید.

او افزوده است: "من خود را خوشبخت احساس می‌کنم که در اوایل امسال، برنامه اى به نام خوانش اطفال افغان که توسط ایالات متحدۀ امریکا تمویل می‌گردد، را افتتاح نمودم. این برنامۀ پنج ساله که ۷۰ میلیون هزینه برمی‌دارد، مهارت های خوانش دختران و پسران صنف اول الی سه را بلند می‌برد. ما توقع داریم که بیش از یک میلیون اطفال از این برنامه مستفید شوند."

سفير امريکا در کابل افزوده است که چه از طریق نوآوری شاگرد محوری و تکنالوژی جدید و یا استفاده از مهارت‌های تخنیکی جامعۀ جهانی، افغانستان در پی صعودبه قله های بلند برای دستیابی به تعلیمات با کیفیت است.

او علاوه کرده است در حالیکه تعلیم و تربیۀ فراگیر و همه شمول، هدف نهایی در افغانستان است؛ مکاتب خصوصی که تعلیم و تربیه با کیفیت را ارائه نموده بتوانند، بدیل مناسب برای رشد و ترقی معارف است، که باید توسعه داده شود. من باور دارم که تعلیم و تربیه، راه بهتر و مطمین‌تر را برای آیندۀ افغانستان بهتر مساعد می‌سازد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر