زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

آگاهان مسائل سیاسی: چگونگی استقبال ایران از اشرف غنی خلاف عرف دیپلماتیک و توهین آمیز بود

آگاهان مسائل سیاسی: چگونگی استقبال ایران از اشرف غنی خلاف عرف دیپلماتیک و توهین آمیز بود

author avatar
5 Aug 2017 - 19:34
آگاهان مسائل سیاسی: چگونگی استقبال ایران از اشرف غنی خلاف عرف دیپلماتیک و توهین آمیز بود
author avatar
5 Aug 2017 - 19:34

کابل (پژواک، ۱۴ اسد۹۶): شماری از آگاهان مسائل سیاسی می‌گویند که استقبال ایران از رئیس جمهور افغانستان در سطح سفیر، خلاف پروتکل دیپلماتیک و توهین آمیز بوده است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور امروز به منظور شرکت در مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، همتای ایرانی خود به تهران رفت اما در مراسم استقبال از او در میدان هوایی تهران تنها محمد رضا بهرامی سفیر ایران در کابل شرکت کرده بود.

افزون براین، گزارش رسانه‌های ایرانی از جمله خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) نشان می‌دهد که در سالون تشریفات میدان هوایی نیز سفیر به نمایندگی از دولت متبوعش با رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرده است.

اما، در رویدادهای مشابه،  دولت ایران از رهبران برخی از دیگر دولت‌ها از جمله رؤسای جمهور عراق و ارمنستان که به این منظور به ایران سفر کرده اند، در میدان هوایی تهران در سطح وزیر استقبال کرده است.

ملک ستیز، آگاه مسائل سیاسی به آژانس خبری پژواک گفت: «به لحاظ اصول یا عرف دیپلماتیک، برای استقبال رئیس جمهور، باید همتای او حضور داشته باشد اما در صورتی که رئیس جمهور به دلیل مصروفیت‌های زیاد نتواند، معاونین رئیس جمهور و یا رئیس پارلمان یا معاونین پارلمان و یا هم وزیر خارجه باید حضور داشته باشد.»

وی با انتقاد از آنچه که در تهران اتفاق افتاده است، افزود: «استقبال یک سفیر از رئیس جمهور، از لحاظ دپیلوماتیک مشکل دارد و این موضوع نشان می‌دهد که دپیلوماسی افغانستان نتوانسته پروتکل دپیلماتیک را درست تنظیم کند و این یک ضعف جدی است.»

احسان الله آرین زی، کار‌شناس مسائل سیاسی به پژواک گفت که شیوه استقبال از محمد اشرف غنی در تهران توهین آمیز بوده است.

به گفته وی، پذیرایی رئیس جمهور از سوی سفیر ایران نشان می‌دهد که ایران به دلیل مشکلاتی که با افغانستان دارد، به این شیوه رفتار کرده است.

با وجود تلاش زیاد، سخنگوی وزارت امور خارجه حاضر نشد در این زمینه صحبت کند.

استقبال سرد ایران از محمد اشرف غنی رئیس جمهور در حالی صورت می‌گیرد که تاکید رئیس جمهور مبنی بر مدیریت آب‌های جاری کشور به ویژه رودخانه‌های غرب کشور که به ایران سرازیر می‌شوند، باعث نگرانی این کشور شده است.

 حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ۱۲ سرطان سال جاری در همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار که در تهران برگزار شده بود، از اقدامات برخی از کشورهای همسایه این کشور از جمله افغانستان در زمینه ساخت بندهای آب انتقاد کرده بود.

وی گفته بود که ساخت بندهای آب در افغانستان بر زندگی مردم و محیط زیست شرق و جنوب شرق ایران تاثیر منفی می‌گذارد و ایران نمی‌تواند در این زمینه بی‌تفاوت باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر