زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سعودى: قطر به شمول طالبان از گروه هاى تروريستى حمايت مى کند

سعودى: قطر به شمول طالبان از گروه هاى تروريستى حمايت مى کند

author avatar
7 Aug 2017 - 18:04
سعودى: قطر به شمول طالبان از گروه هاى تروريستى حمايت مى کند
author avatar
7 Aug 2017 - 18:04

کابل (پژواک، ١٦ اسد ٩٦): سفارت عربستان سعودى در کابل مى گويد که قطر علاوه بر طالبان، به برخى گروه هاى ترويستى جاى داده و از سويى هم بعضى منابع مى گويند که قطر از حکومت افغانستان حمايت خواسته است.

مزغل الحربى معاون و شارژدافير سفارت سعودى، به تاريخ ١٦اسد، حين اهداى کمک به هلال احمر افغان به خبرنگاران  گفت که قطر از چند سال گذشته بدينسو، مردم را عليه سعودى تحريک مى کرد.

او افزود: “از همينرو عربستان و ساير کشورهاى منطقه، براى تامين امنيت خود موقف قاطع عليه تروريزم اختيار کرده اند.”

الحربى در پاسخ به يک پرسش پژواک گفت اسنادى را به دست آورده که قطر از گروهاى ترويستى و طالبان افغان حمايت مى کند. موصوف افزود: “حکومت قطر به رهبران برخى از گروه هاى تروريستى جاى داده و در افغانستان از گروه هاى تروريستى حمايت مى کند.”

معاون سفير سعودى، با دفتر طالبان در قطر شديداً مخالفت نمود و گفت که اين دفتر، منبع کمک با طالبان است که از طريق آن با ديگران تماس مى گيرند و کمک و حمايت به دست آورده مى توانند.

او افزود  سعودى يکى از کشورهايى است که از سوى داعش و القاعده بسيار متضرر شده؛ از همينرو فيصله کرده که با کشورهاى متحد خود مبارزۀ قوى عليه داعش و القاعده مى کند.

الحربى تصريح کرد که آنها با حکومت مشروع افغانستان همکارى مى کنند، هر حمله اى که عليه حکومت و مردم افغانستان انجام مى شود، آن را محکوم مى کنند.

معاون شارژدافير سفارت سعودى در کابل، ديروز در مصاحبه با  بى بى سى گفته بود که دفتر سياسى طالبان در قطر، از فضاى چارچوب سياسى خارج است.

او افزوده است: “حکومت عربستان سعودى، اکنون طالبان را به حيث گروه مخالف ضد حکومت و تروريستى مى بيند که موقف رسمى حکومت سعودى است.”

در خبرنامۀ طالبان که بعد از اظهارات معاون سفير سعودى به نشر رسيده، آمده است که در زمان حاکميت خود با عربستان سعودى روابط خوب داشته اند، سعودى نيز يکى از کشورهايى بود که طالبان را به رسميت شناخته بود.

طالبان افزوده اند: “خواست ما در اين دور حساس تاريخ، اين است  که عربستان سعودى نقش مثبت در حل منازعۀ افغانستان و خاتمۀ اشغال بازى کند.”

در خبرنامه آمده است که دفتر سياسى طالبان در قطر، به منظور حل سياسى منازعۀ افغانستان ايجاد شده و از سوى رهبرى موظف شده، که نشان دهندۀ تعهد آنها براى حل مسالمت آميز است.

در ماه گذشته چهار کشور عربى که سعودى نيز شامل آنها بود، قطر را به حمايت از گروه هاى ترويستى متهم کرده و هر نوع روابط خود را با اين کشور قطع نمودند.

يک منبع حکومت افغانستان به آژانس پژواک گفت که حدود دو هفته قبل،  سقر بن مبارک المنصورى سفيرغير مقيم قطر، طى سفر به کابل با صلاح الدين ربانى وزير امور خارجه ديدار کرده بود.

منبع افزوده است که سفير قطر در اين ديدار، از افغانستان خواسته است که از موقف کشورش در منازعه با عربستان حمايت نمايد.

به اساس معلومات منبع، در اين ديدار طرف افغانستان، از دوحه خواسته است که از فعاليت طالبان و مسدود نمودن منابع مالى  طالبان و موسسۀ پگواش در آن کشور جلوگيرى نمايد.

پگواش يک موسسۀ کانادايى بين المللى است که  به منظور حل منازعات در برخى از کشورها فعاليت مى کنند؛ اما طرف افغانستان شک دارد که اين موسسه به حمايت از طالبان فعاليت مى کند و به آنها يک نوع مشروعيت مى دهد.

اما وزارت امور خارجۀ افغانستان، در مورد معلومات ياد شده ابراز بى خبرى مى کند. شکيب مستغنى سخنگوى وزارت امور خارجه به پژواک گفت که تمامى معلومات در مورد ديدار با سفير غير مقيم قطر، در خبرنامه به نشر رسيده است.

در خبرنامه آمده است که در ابتداء، وزیر امور خارجه از همکاری ها و نقش کشور برادر قطر در شانزده سال گذشته با افغانستان قدردانی نموده، روی فعالیت های بازسازی کشور قطر در افغانستان، مبارزه با پدیده شوم تروریزم در کشورهای اسلامی، مشکلات ممالک جهان اسلام و تقویت و گسترش همکاری های بیشتر تجارتی و اقتصادی میان افغانستان و قطر صحبت نمود.

بعداً، سفیر غیر مقیم کشور شاهی قطر به نمایندگی از کشور و ملت خویش، تسلیت و همدردی خویش را به مناسبت رخداد اخیر تروریستی در کابل  ابراز داشت.

منبع افزوده است که هر دو طرف روى وضعيت امنيتى، سياسى و اقتصادى افغانستان، منطقه و جهان صحبت نموده اند.

ربانى در اين ديدار با تاکيد گفته است که افغانستان در منطقه، خليج و تمامى جهان اسلام، از تلاش هايى حمايت مى کنند که به منظور حل مشکلات انجام مى شود.

جاويد غفور آگاه امور سياسى گفت که افغانستان بايد منافع ملى خود را در روابط ملى و بين المللى با کشورها در نظر بگيرد.

موصوف در واکنش به اظهارات معاون سفير عربستان سعودى، به آژانس پژواک گفت که اخيراً تمامى فعاليت هاى ضد اسلامى و بشرى طالبان برملا شده است؛ از همينرو کشورهايى مانند سعودى نيز شديداً با آنها مخالفت دارند و آنها را گروه تروريستى عنوان مى کنند.

محمد حسن حقيار آگاه امور سياسى که در نشست هاى پگواش در قطر اشتراک کرده است، مى پذيرد که قطر به پگواش اجازه نداده که نشست هاى ديگر انجام دهد.

به اساس معلومات موصوف، رييس پگواش اخيراً از قطر خواهان ميزبانى و حمايت مالى شده بود؛ اما قطر انکار کرده است.

حقيار نيز قطر را به حمايت از طالبان متهم کرده و مى گويد که حکومت قطر به جاى دفتر سياسى طالبان، به آنها کمپاين و لابى مى کرد.

قابل ذکر است که رييس جمهور محمد اشرف غنى، به تاريخ ١٩ فبرورى سال جارى ميلادى، در حاشيۀ کنفرانس امنيت بين المللى در آلمان، طى ديدار با شيخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانى وزير امور خارجۀ قطر، از موصوف خواسته بود که دفتر طالبان را مسدود نمايد.

غنى افزوده است که اگر طالبان رفتار مثبت را اختيار نکنند و به خشونت ادامه دهند، علاوه بر مسدوديت دفتر قطر، برخى تعذيرات را نيز بر آنها وضع خواهد کرد.

Visits: 1

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر