زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تجار افغان مشکلات جدی در بخش تجارت از راه پاکستان دارند

تجار افغان مشکلات جدی در بخش تجارت از راه پاکستان دارند

author avatar
22 Aug 2017 - 16:52
تجار افغان مشکلات جدی در بخش تجارت از راه پاکستان دارند
author avatar
22 Aug 2017 - 16:52

اسلام آباد (پژواک،٣١اسد٩٦): يک هيئت خبرنگاران افغانستان، از وزارت امورخارجۀ پاکستان خواسته است که تجارت، باید قربانی سیاست نشود و بورسیه های تحصیلی را به محصلان افغان افزایش دهد.

خبرنگاران افغان، در نشست اختصاصی با تسنیم اسلم معاون وزارت امور خارجۀ پاکستان در اسلام آباد گفتند که تجار افغانستان، در بخش صادرات و تجارت از راه پاکستان با مشکلات جدی مواجه می باشند.

این خبرنگاران افغانستان، دو روز قبل(٢٩اسد)به دعوت حکومت پاکستان به اسلام آباد رفته اند.

وحید غازی خیل کارشناس امور اقتصادی و عضو این هیئت گفت که تجارت افغانستان، باید قربانی سیاست نشود و در هر نوع وضعیت به شکل عادی ادامه داشته باشد.

غازی خیل اضافه کرد که پاکستان، نزدیکترین همسایۀ افغانستان است و برای مبادلات تجارتی و صادارت افغانستان، آسانترین راه محسوب می شود، متاسفانه که سیاست نادرست و بی ثباتی بالای معاملات تجاری و اقتصادی تاثیرات منفی می گذارد.

تسنیم اسلم معاون وزارت امور خارجۀ پاکستان در جریان این نشست گفت که گاهگاهی وضعیت خراب امنیتی سبب می شود که به اقتصاد و تجارت ضرر برساند.

اما غازی خیل گفت که پاکستان با همسایۀ دیگر خود هند نیز مشکلات مشابه سیاسی دارد؛ اما هیچ وقت تاثیر منفی بر اقتصاد دو کشور نداشته است.

تجار افغان، بیشتر اوقات شکایت می کنند که در فصل میوه های تازۀ افغانستان، با مشکلات مختلف در پاکستان مواجه می شوند که این کار، سبب خراب شدن و نرسیدن به موقع میوه ها می شود.

 هیئت افغانی همچنان از وزارت امور خارجۀ پاکستان خواست که علاوه بر افزایش بورسیه های تحصیلی برای محصلان افغان، آنان را در آن رشته های تحصیلی جذب نمایند که مارکیت کار آن در افغانستان بیشتر می باشد.

 قابل ذکر است که پاکستان، تا کنون به هزاران محصل افغانستان بورسیه های مختلف تحصیلی داده است، که در حال حاضر در پوهنتون های مختلف پاکستان مشغول تحصیل می باشند.

تعداد بورسیۀ های تحصیلی پاکستان برای سال روان میلادی، حدود ششصد بوده است که برای محصلین افغان در سطح لیسانس، ماستری و دوکتورا چانس داده شد و ماه گذشته در کابل از آنان امتحان گرفته شد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر